Ismail Sabri bekerja keras untuk menjayakan Aspirasi Keluarga Malaysia.

SECARA umum, skala 77.9 peratus daripada 1,211 responden yang terlibat dengan kajian selidik secara tatap muka di lapangan bersetuju Konsep Keluarga Malaysia adalah amat baik dalam menjaga keharmonian dan perpaduan kaum di negara ini.

Lebih separuh daripada respoden, iaitu 59.5 peratus mengakui inisiatif, bantuan dan dasar Keluarga Malaysia telah memberi manfaat kepada mereka dan ahli keluarga.

Manakala 49.9 peratus menyatakan kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri mempunyai misi jelas dalam mengutamakan kebajikan rakyat.

Perangkaan peratusan itu terkandung dalam laporan kajian ‘Tahap Penerimaan Rakyat Terhadap Kerajaan dan Dasar Keluarga Malaysia’ oleh Panel Penyelidikan ILHAM Centre (ILHAM).

Kajian itu dilaksanakan selama tiga minggu bermula 20 Oktober hingga 6 November lalu dengan 1,211 responden telah memberikan kerjasama mengisi borang kaji selidik proses pengumpulan data kuantitatif dan kualitatif.

Semua responden itu melibatkan dari seluruh negara yang dipilih secara persampelan rawak berstrata dan meliputi semua segmentasi jantina, kaum, peringkat umur, latar belakang ekonomi, tahap pendidikan yang pelbagai, julat pendapatan dan lokaliti yang berbeza.

Menurut laporan itu, pengumpulan data kuantitatif dan kualitatif ini telah dilaksanakan dengan semua responden yang ditemui dapat menyempurnakan borang kaji selidik dengan jayanya.

Borang kaji selidik telah dipecahkan kepada beberapa bahagian bagi memudahkan penilaian kefahaman terhadap subjek atau topik yang diperbincangkan.

Sebanyak 10 domain utama dinilai dalam kajian ini meliputi Prestasi Kerajaan Keluarga Malaysia, Konsep Keluarga Malaysia, Dasar dan Inisiatif Perdana Menteri, Pengurusan Ekonomi, Pelaburan Asing, Aspirasi Masa Depan, Bajet 2023, Bajet 2023 Untuk Wanita, Bajet 2023 Untuk Belia dan Bajet 2023 Untuk Mahasiswa.

Data kuantitatif yang diperolehi melalui borang kaji selidik dan kualitatif yang dikumpulkan melalui perbincangan kumpulan sasar itu telah disusun secara sistematik bagi memudahkan kefahaman secara berstruktur dan memandu kronologi topik perbincangan.

Laporan itu hanya merujuk kepada prestasi semasa kerajaan dan pencapaian dasar Keluarga Malaysia, namun melihat kepada usaha kerajaan melalui Pasukan Jihad Tangani Inflasi mampu membendung kenaikan harga barangan hanya dipersetujui sebanyak 46.4 peratus.

“Ini menunjukkan kerajaan masih berada di peringkat awal dan sedang mengatasi isu harga barangan yang dihadapi oleh pengguna.

“Secara umum, rakyat menerima idea-idea dasar Keluarga Malaysia sebagai wadah perpaduan dan sebanyak 75.8 peratus bersetuju semangat Keluarga Malaysia mampu mengekalkan keamanan dan kerukunan.

“Malah, 58.5 peratus bersetuju Keluarga Malaysia juga mampu mencegah perpecahan rusuhan kaum di Malaysia,” kata laporan itu.

Ini menunjukkan secara asasnya, rakyat menerima polisi dan dasar kerajaan yang baik dalam konteks menjaga keharmonian kaum bersesuaian dengan kemajmukan rakyat di Malaysia.

Pencapaian tertinggi diperolehi ialah sebanyak 82.5 peratus terhadap program Jamin Kerja dan Diskaun Saman PDRM.

Ternyata dalam perkara yang melibatkan pemberian one-off, subsidi potongan harga saman, bantuan kerajaan secara mudahnya rakyat amat mengalukan kerana dapat meringankan beban mereka dalam kos sara hidup.

“Bagaimanapun, hanya 30 peratus pernah menghadiri secara fizikal Program Jelajah Aspirasi Keluarga Malaysia, yang berkemungkinan disebabkan faktor lokasi penganjuran yang bertumpu di kawasan utama.

“Ini menandakan program Aspirasi Keluarga Malaysia harus diteruskan dan diperluaskan hingga sampai ke seluruh peringkat akar umbi,” lapor ILHAM.

Namun, penilaian persepsi rakyat kepada Dasar Keluarga Malaysia yang digagaskan oleh Ismail Sabri secara umumnya disambut baik walaupun sebahagiannya masih lagi belum jelas mengenai hala tuju negara menerusi dasar itu mampu memberi manfaat kepada mereka secara spesifik.

Dengan pengesahan oleh responden memberikan peratusan memuaskan terhadap pelaksanaan Dasar Keluarga Malaysia walaupun hanya 13 bulan Perdana Menteri mentadbir negara.

Ini kerana, apabila negara melangkah masuk ke fasa endemik, trauma mereka masih lagi berbekas ketika mana berdepan dengan kehilangan punca pendapatan, hilang pekerjaan sehingga segelintir mengibar bendera putih kesan daripada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilalui selama lebih dua tahun.

Selain itu, dari aspek politik pula, drama politik berebut teraju kekuasaan menyebabkan rakyat sangat letih dengan pertembungan kuasa yang berlaku.

Ini dapat dilihat dengan rendahnya peratusan penyertaan rakyat di dalam dua siri pilihan raya negeri yang berlangsung di Melaka dan Johor.

Kehadiran watak Perdana Menteri yang tidak membawa pendekatan jalur keras, kurang kontroversi serta menghargai peranan parti pembangkang menyebabkan suhu politik tempatan menjadi reda.

Maka, apabila Dasar Keluarga Malaysia diperkenalkan, rakyat terbanyak menerimanya dengan baik. Kaum Melayu, masyarakat di luar bandar dan pedalaman menerima dasar ini adalah untuk meletakkan kembali Malaysia di landasan yang tepat.

Kajian ini menyukat dasar itu selepas Parlimen dibubarkan. Ternyata, Dasar Kerajaan Keluarga Malaysia ini adalah baik, tetapi memerlukan tempoh yang lebih panjang untuk direalisasikan.

Perdana Menteri memerlukan satu penggal penuh jika ingin menjayakan lagi idea beliau ini selepas Pilihan Raya Umum ini.

Pencapaian Ismail Sabri selama 13 bulan tetap harus dipuji. Ini kerana selama perkhidmatan beliau sebagai Perdana Menteri telah menunjukkan hasil kejayaan dan membina asas bagi meletakkan semula negara pada landasan yang betul dan perlu bersedia menghadapi gelombang kesuraman ekonomi pada masa mendatang. – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. tak payah satu penggal . 22 bulan pun dah cukup dah . tak kan kena kat orang cukup 22 bulan . kena kat kita nak satu penggal penuh . mana keadilan nya . duk jaja ph gagal ph gagal.

Comments are closed.