Acryl Sani Abdullah Sani

KUALA LUMPUR – Rakyat di negara ini dinasihati tidak menimbulkan sebarang situasi mengancam keselamatan dan ketenteraman awam melalui media sosial susulan pengumuman keputusan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, pihaknya telah mengesan tindakan sesetengah pengguna media sosial memuatnaik kandungan yang menyentuh sentimen perkauman, keagamaan serta unsur menghina institusi diraja.

“PDRM (Polis Diraja Malaysia) memberi peringatan dan penegasan kepada pengguna-pengguna media sosial agar mengekang diri daripada menyalahgunakan platform tersebut untuk menyebar kandungan bersifat provokasi yang boleh mengakibatkan kegusaran awam,” katanya dalam kenyataan malam ini.

Tambah Acryl Sani, polis tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas di bawah Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia 1998.

“Tindakan tegas juga akan menyusul tanpa kompromi di bawah Akta Hasutan 1948 serta Kanun Keseksaan ke atas mana-mana individu atau pihak yang cuba menimbulkan situasi mengancam keselamatan dan ketenteraman awam,” tegasnya. – MalaysiaGazette