Pemandangan letusan gunung berapi Mauna Loa. Foto USGS

HAWAII – Gunung berapi aktif terbesar di dunia, Mauna Loa di Hawaii, telah meletus buat kali pertama dalam hampir 40 tahun.

Susulan itu penduduk telah diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga dan diberi amaran awal tentang risiko abu lava.

Perkhidmatan Geologi AS (USGS) berkata, keadaan gunung berapi boleh berubah dengan cepat.

Tahap amaran gunung berapi juga telah dinaik taraf daripada “nasihat” kepada “amaran” – klasifikasi tertinggi.

Tiada arahan pemindahan telah dikeluarkan dan kawasan berpenduduk tidak mungkin terjejas pada peringkat ini, kata pegawai yang terlibat dalam pemantauan kecemasan.

Mauna Loa, yang terletak di dalam Taman Negara Gunung Berapi Hawaii, meliputi separuh daripada Big Island.

Letusan gunung berapi itu naik sehingga paras 13,679 kaki (4,169m) di atas paras laut dan menjangkau kawasan seluas lebih 2,000 batu persegi (5,179 km persegi).

Ia meletus pada jam 11.30 malam waktu tempatan pada hari Ahad (09:30 GMT Isnin) di Moku’āweoweo, puncak gunung berapi caldera.

Caldera ialah rongga yang terbentuk di bawah puncak pada penghujung letusan.

Ia menyusuli beberapa siri amaran bahawa letusan mungkin berlaku selepas beberapa kejadian gempa bumi baru-baru ini di rantau itu, termasuk lebih daripada sedozen gegaran yang dilaporkan pada Ahad.

Sebelum itu, nasihat dikeluarkan berhubung hujan abu yang boleh mencemarkan bekalan air, memusnah tumbuh-tumbuhan dan merengsakan paru-paru – berkuat kuasa untuk kawasan sekitar semalaman tetapi telah ditarik balik.

“Peringkat awal letusan Mauna Loa boleh menjadi sangat dinamik dan lokasi serta pendahuluan aliran lava boleh berubah dengan cepat,” kata USGS.

Jika letusan itu berhijrah melepasi dinding caldera puncak, aliran lava boleh “bergerak pantas ke bawah cerun”, tambahnya.

Menurut USGS, Mauna Loa telah meletus sebanyak 33 kali sejak 1843. Letusan sebelumnya pada tahun 1984 menghantar aliran lava dalam jarak 5 batu dari Hilo, bandar paling ramai penduduk di pulau itu.

Tetapi populasi Big Island meningkat lebih daripada dua kali ganda sejak 1980 kepada kira-kira 200,000 penduduk dan agensi pertahanan awam Hawaii telah memberi amaran kepada penduduk mungkin berdepan “bencana lava”.

“Aliran lava ini jarang menimbulkan risiko kepada kehidupan, tetapi ia boleh menjadi sangat merosakkan infrastruktur,” kata Dr Jessica Johnson, ahli geofizik gunung berapi British yang pernah bekerja di Balai Cerap Gunung Berapi Hawaii.

Dia memberi amaran bahawa aliran lava menimbulkan risiko kepada Hilo dan Kona, satu lagi pusat penduduk utama, sambil menambah bahawa gas gunung berapi boleh menyebabkan masalah pernafasan bagi penduduk tempatan,

Mauna Loa ialah gunung berapi aktif terbesar di dunia.

Mauna Loa berkongsi Pulau Besar dengan Mauna Kea, yang merupakan gunung tertinggi di dunia apabila diukur dari pangkalan bawah airnya hampir 20,000 kaki di bawah permukaan laut. – Agensi