Jack Ma

TOKYO – Pengasas Alibaba Group, Jack Ma yang hilang daripada pandangan umum sejak dua tahun lalu selepas berlaku ‘perselisihan’ dengan pihak berkuasa China, kini muncul semula di Tokyo, lapor Financial Times (FT).

Ma, seorang ahli perniagaan yang lantang menjadi gergasi teknologi, pernah menjadi jet-setter berprofil tinggi yang merupakan wajah Big Tech China.

Tetapi dia telah ‘low profile’ sejak Oktober 2020, selepas memberikan ucapan mengkritik sistem kawal selia kewangan China.

Kata-katanya menimbulkan kemarahan pihak berkuasa China, mendorong kawal selia yang ketat terhadap perniagaannya, dan tindakan keras yang lebih meluas ke atas firma teknologi di negara itu.

Terdapat spekulasi sengit tentang keberadaan Ma sejak dia hilang dari perhatian ramai.

Pada Julai tahun ini, ketika Ma dilaporkan melawat Universiti & Penyelidikan Wageningen selepas institusi Belanda itu mengumumkan di laman webnya.

Walaupun Ma tinggal di Tokyo selama hampir setengah tahun, beliau masih ‘low profile’ di bandar dan bersosial terutamanya dalam beberapa kelab ahli persendirian, menurut FT.

Beliau menghabiskan masanya di Jepun melawat kawasan air panas dan pusat peranginan ski di luar bandar bersama keluarganya, menurut saluran media.

Semasa berpangkalan di Tokyo, Ma telah melakukan perjalanan tetap ke Amerika Syarikat dan hab teknologi Israel, menurut FT.

Seperti China, Jepun mempunyai beberapa kawalan sempadan paling sukar di dunia semasa wabak itu, tetapi perjalanan tanpa visa disambung semula bulan lalu.

Tumpuan pada aktiviti Ma bertepatan dengan desakan Beijing untuk “kemakmuran bersama” — satu konsep bahawa orang kaya mesti berkongsi kekayaan mereka dengan orang miskin untuk mewujudkan masyarakat yang lebih sama rata.

Pemacuan Beijing sejak tahun 2020 telah melanda firma teknologi besar serta hartanah, yang terpaksa mengurangkan tahap hutang mereka, ketika pihak berkuasa berusaha mengawal harga rumah yang tinggi.

Ini membebankan firma teknologi dan hartanah China, menyebabkan kejatuhan nilai bersih terkaya di negara itu.

Ma, yang pada kemuncaknya bernilai kira-kira AS$61 bilion pada Oktober 2020, kini bernilai kira-kira AS$30.7 bilion, menurut Indeks Billionaires Bloomberg kerana harga saham Alibaba telah jatuh kira-kira 75% daripada kemuncaknya pada 2020.

Ma meletak jawatan sebagai pengerusi Alibaba pada 2019 namun masih menganggotai lembaga pengarah Yayasan Jack Ma, yang diasaskannya. – Agensi