Pengarah Eksekutif SUARAM, Sevan Doraisamy melancarkan Laporan Gambaran Keseluruhan Hak Asasi dan Anugerah Tahunan SUARAM di Dewan Perhimpunan Cina, Kuala Lumpur hari ini.

KUALA LUMPUR – Kumpulan Hak Asasi Manusia Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) berharap kerajaan baharu di bawah pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim membuka semula laporan Institusi Jawatankuasa Pembaharuan (IRC).

Pengarah Eksekutif SUARAM, Sevan Doraisamy berkata, selepas pilihan raya umum 2018, Pakatan Harapan (PH) telah menubuhkan IRC dan jawatankuasa itu mengadakan pelbagai mesyuarat dengan pelbagai pihak berkepentingan termasuk SUARAM.

“Tetapi apa yang berlaku selepas itu tragis, kerajaan di bawah pimpinan Tun Dr. Mahatahir (Mohamad) memutuskan untuk menyimpan laporan IRC di bawah Akta Rahsia Rasmi.

“Kami harap Kerajaan Perpaduan mampu mengembalikan, membuka semula dan menjadikan laporan itu awam. Ambil cadangan ini dengan serius,” katanya pada program pelancaran Laporan Gambaran Keseluruhan Hak Asasi dan Anugerah Tahunan SUARAM di Dewan Perhimpunan Cina di sini hari ini.

Menurut Sevan, laporan Hak Asasi Manusia SUARAM adalah salah satu dokumen penting digunakan seperti mengemukakan cadangan kepada kerajaan PH ketika itu.

“Laporan tahunan SUARAM adalah dokumen penting bukan sahaja untuk advokasi berasaskan bukti tetapi juga untuk mendapatkan keadilan sama ada di mahkamah atau negara.

“Laporan tahunan SUARAM disetujui secara meluas oleh komuniti diplomat, badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa (PBB), CSO dan Pertubuhan Hak Asasi Manusia Antarabangsa dalam mengetengahkan isu hak asasi manusia Malaysia,” katanya.

Tambah Sevan, adalah penting bagi kerajaan sekarang untuk menegakkan elemen demokratik, hak asasi manusia dan kebebasan bersuara sebagai salah satu prinsip teras dalam membawa perubahan dan institusi pembaharuan.

“Kita perlu segera lihat isu penahanan tanpa undang-undang perbicaraan, isu berkaitan imigresen dan pusat tahanan, pelarian dan pekerja asing, pengesahan antarabangsa, perlindungan pembela, kebebasan bersuara, kematian penalti dan sebagainya.

“Jadi banyak isu memerlukan perhatian segera daripada kerajaan dan kita harap  mereka mengambil serius isu-isu ini untuk melihat Malaysia baharu yang menegakkan hak asasi manusia sebagai salah satu daripada prinsip teras,” ujarnya. -MalaysiaGazette