Presiden Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Datuk Seri Mukhriz Mahathir

KUALA LUMPUR – Parti Pejuang Tanahair (Pejuang) menerima keputusan Pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk berundur.

Presidennya, Datuk Seri Mukhriz Mahathir berkata walaupun Mahathir sudah tidak menjawat jawatan itu namun bekas Perdana Menteri itu masih menjadi ahli parti.

“Walaupun telah berundur sebagai Pengerusi, Tun kekal sebagai Ahli Pejuang.

“Kami percaya Tun akan terus memberi pandangan-pandangan membina dan kritis terhadap masa depan Malaysia sebagai seorang Negarawan unggul. Itulah yang diharapkan oleh semua penyokong-penyokong Tun termasuk seluruh warga Pejuang selama ini,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Sebelum ini, media yang memetik sumber melaporkan Mahathir melepaskan jawatannya selaku Pengerusi Pejuang bagaimanapun masih memegang jawatan Pengerusi Penaja Gerakan Tanah Air (GTA).

Untuk rekod, Pejuang akan mengadakan Perhimpunan Agung Tahunan (AGM) buat kali kedua pada 14 Januari depan.

Dalam Pilihan Raya Umum ke 15 (PRU15) lalu, GTA yang bertanding menggunakan logo Pejuang kalah teruk dan kebanyakan calonnya hilang wang pertahuran.

Malah Mahathir turut kalah teruk di Parlimen Langkawai ke atas calon Perikatan Nasional (PN), Mohd Suhaimi Abdullah yang memperoleh majoriti 13,518 undi. – MalaysiaGazette