Keadaan banjir di Pakistan. Foto UNDP

CANBERRA – Pemanasan global yang berlaku di dunia kini telah mengubah kitaran air global.

Konsortium Pemantau Air Global, yang diketuai oleh Universiti Nasional Australia (ANU) mengeluarkan laporan pertamanya memberi amaran bahawa kemarau kilat akan menjadi lebih biasa dalam masa depan jangka pendek.

Menurut laporan itu, kitaran air pada 2022 dikuasai oleh perairan lautan yang lebih panas daripada purata di Pasifik barat dan timur serta utara Lautan Hindi, mendorong gelombang haba yang teruk di Asia Selatan dan monsun dahsyat yang menyebabkan banjir di Pakistan.

Katanya, di Eropah dan China, gelombang haba menyebabkan kemarau semakin ketara manakala peristiwa La Nina ketiga berturut-turut menyebabkan banjir besar di Australia tetapi memburukkan lagi kemarau di Amerika Utara dan Selatan.

Suhu udara keseluruhan di atas daratan mengikuti arah aliran pemanasan jangka panjang pada 2022 manakala kelembapan menurun.

“Ini bermakna alam semula jadi, tanaman dan manusia akan memerlukan lebih banyak air untuk kekal sihat, dan ini menimbulkan masalah,” kata Albert van Dijk, pengarang utama laporan dari Pusat Dinamika Air dan Landskap di Sekolah Alam Sekitar dan Masyarakat Fenner ANU.

Albert menambah, dunia akan menyaksikan lebih banyak gelombang panas dan kemarau kilat juga melihat bukti kesan pemanasan global terhadap glasier dan kitaran air di kawasan sejuk, dan sebenarnya mencairkan glasier menyumbang kepada banjir Pakistan.

Fenomena itu dijangka berterusan sehingga glasier itu hilang, ujarnya.

Laporan pertama seumpamanya telah disusun menggunakan pengukuran air yang dibuat di beribu-ribu stesen bumi dan oleh satelit.

Ia meramalkan keadaan kering akan meningkatkan kemarau di Amerika, Asia dan Afrika pada 2023.

Van Dijk berkata, masih terlalu awal untuk mengetahui sama ada tiga tahun La Nina berturut-turut adalah kebetulan atau petunjuk arah aliran.

“Sekiranya corak La Nina atau El Nino akan kekal lebih lama pada masa hadapan, itu akan menyebabkan banyak masalah, dengan lebih teruk, kemarau yang lebih lama dan banjir yang lebih teruk,” katanya. – Agensi