Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Seri Bung Moktar Radin dan isterinya, Datin Seri Zizie Izette Abdul Samad hadir ke mahkamah pada hari keputusan sama ada dipanggil untuk membela diri atas pertuduhan rasuah berjumlah RM2.8 juta berhubung pelaburan unit amanah Public Mutual Berhad atau dibebaskan di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur. Foto HAZROL ZAINAL, 02 SEPTEMBER 2022.

PUTRAJAYA – Mahkamah Rayuan di sini hari ini menetapkan 22 Mac depan bagi pengurusan prosiding rayuan Datuk Seri Bung Moktar Radin dan isterinya, Datin Seri Zizie Izette Abdul Samad.

Ini merupakan kes berkaitan keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak permohonan untuk menyemak keputusan Mahkamah Sesyen sebelum ini telah memerintahkan pasangan suami isteri membela diri atas tiga pertuduhan rasuah.

Pendakwa Raya Law Chin How mengesahkan tarikh itu yang telah ditetapkan sementara menunggu rekod rayuan selepas pengurusan kes hari ini berlangsung di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Rayuan Mohd Khairi Haron.

Sebelum ini pada 9 Disember lepas, Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Azhar Abdul Hamid menolak permohonan  pasangan itu untuk menyemak keputusan Mahkamah Sesyen tersebut.

Mahkamah sebelum ini telah menolak permohonan dengan membenarkan bantahan awal pihak pendakwaan atas alasan Bung Moktar dan Zizie Izette telah menggunakan kaedah yang salah untuk memfailkan permohonan semakan itu.

Bung berdepan dua pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM2.2 juta dan RM262,500 sebagai suapan ketika menjadi pengerusi Felcra.

Dia didakwa berbuat demikian bagi mendapatkan kelulusan Felcra untuk membuat pelaburan unit Public Mutual berjumlah RM150 juta pada Jun 2015.

Zizie menghadapi tiga pertuduhan bersubahat dengannya. -MalaysiaGazette