Peta Iran

TEHRAN – Kementerian Pertahanan Iran telah menggagalkan serangan dron ke atas kemudahan tenteranya di bandar Isfahan.

Menurutnya, sebanyak tiga dron terlibat tetapi tiada kemalangan jiwa.

Satu dron telah dimusnahkan oleh sistem pertahanan udara dan dua telah ditangkap oleh “perangkap pertahanan”, menyebabkan kerosakan kecil pada sebuah bangunan.

Tahap kerosakan pada tapak tersebut belum disahkan.

Menteri Luar Iran, Hossein Amir-Abdollahian, berkata, insiden “pengecut” itu adalah percubaan untuk menggugat kestabilan negara.

Namun menurutnya insiden berkenaan tidak akan memberi kesan kepada “tekad dan niat Iran mengenai kemajuan nuklear secara aman”.

Jurucakap Pentagon, Brig Jen Patrick Ryder berkata, tentera Amerika Syarikat tidak memainkan peranan dalam serangan itu, tetapi enggan membuat spekulasi lebih lanjut.

Serangan itu berlaku di tengah-tengah ketegangan yang memuncak berhubung program nuklear Iran dan bekalan senjatanya kepada perang Rusia di Ukraine.

Negara itu juga dilanda pergolakan dalaman dalam beberapa bulan kebelakangan ini, didorong oleh kematian seorang wanita yang ditahan kerana melanggar peraturan berpakaian ketat Iran.

Dalam satu kenyataan kepada media negara Iran, kementerian pertahanan berkata, serangan dron itu berlaku pada malam Sabtu sekitar jam 11.30 malam waktu tempatan (20:00 GMT).

Pihak berkuasa tempatan tidak mengulas mengenai aktiviti di tapak, tetapi memanggilnya sebagai “bengkel”.

Agensi berita IRNA berkata, serangan itu menyasarkan “sebuah kilang pembuatan peluru”.

Wilayah Isfahan adalah rumah kepada pangkalan udara yang besar dan beberapa tapak nuklear, termasuk Natanz, yang merupakan pusat program pengayaan uranium Iran.

Dalam kejadian berasingan pada hari Sabtu, agensi baharu IRNA melaporkan kebakaran berlaku di kemudahan minyak berhampiran bandar barat laut Tabriz.

Namun tiada butiran mengenai punca didedahkan.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat beberapa letupan, kebakaran dan serangan siber ke atas kemudahan tentera, nuklear dan perindustrian Iran.

Selepas Iran menuduh Israel mensabotaj kemudahan nuklear utama berhampiran bandar Natanz pada 2021, Ketua Pertahanan Israel berkata, operasi negara di rantau itu “tidak tersembunyi daripada mata musuh”.

Pada tahun 2020 Iran mendakwa bahawa Israel berada di belakang pembunuhan salah seorang saintis nuklear terkemukanya, Mohsen Fakhrizadeh. – Agensi