logo mahlamah

IPOH – Seorang penganggur didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas dua pertuduhan melakukan penganiayaan dengan mencederakan anak perempuan teman wanitanya yang berusia enam tahun.

Muhammad Aiman Razali, 25, mengaku tidak bersalah atas kedua-dua pertuduhan yang dibacakan di hadapan Hakim Azizah Ahmad.

Lelaki itu didakwa melakukan penganiayaan sehingga menyebabkan kecederaan fizikal terhadap kanak-kanak itu di rumahnya di sini kira-kira 1 pagi pada  25 November 2022 dan 14 Februari 2023.

Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara maksimum 20 tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Darinee Kunasegaran mencadangkan jaminan RM12,000 bagi setiap pertuduhan terhadap tertuduh.

Peguam Dayang Nor Emilia Azman Shah yang mewakili Muhammad Aiman merayu jaminan rendah dengan alasan anak guamnya masih muda dan mempunyai seorang bayi berusia empat bulan.

Mahkamah membenarkan tertuduh diikat jamin RM3,000 bagi setiap pertuduhan dengan seorang penjamin dan  menetapkan sebutan semula kes pada 22 Mac ini. – Bernama