JKKP tanah runtuh
V. Sivakumar.

KUALA LUMPUR – Pembangunan Sumber Manusia Berhad (HRD Corp) telah memulakan usaha transformasi digital komprehensif membantu bakat Malaysia untuk menerima peluang pembelajaran dan pembangunan dalam landskap ekonomi digital.

Ini meliputi inisiatif dalaman yang bertujuan untuk menambah baik kecekapan pekerja dan program luar yang menjurus ke arah mempertingkatkan pengalaman agensi berkepentingan.

Transformasi ini diperlukan untuk menyokong pertumbuhan pesat HRD Corp pada tahun lalu yangia menyaksikan bilangan pekerja terlatih melonjak kepada 879,000 pada 2022 daripada 348,724 pada 2021.

Jumlah levi majikan yang dikutip meningkat kepada RM1.811 bilion tahun lepas – peningkatan sebanyak 113.6 peratus daripada tahun sebelumnya.

HRD Corp juga menyasarkan untuk melatih sehingga satu juta pekerja Malaysia dalam tempoh lima tahun akan datang untuk pekerjaan berkaitan digital.

Ini penting, memandangkan ekonomi digital pada masa ini menyumbang lebih 22.6 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan dijangka berkembang di sebatian kadar pertumbuhan tahunan (CAGR) sebanyak 7.59 peratus setahun untuk tiga tahun akan datang.

Menteri Sumber Manusia, V. Sivakumar berkata, HRD Corp akan
memainkan peranan penting dalam memacu pembangunan modal insan kementerian aspirasi pada tahun 2023 dan seterusnya.

“Kementerian komited untuk memperkasakan rakyat Malaysia
untuk melatih, mengembangkan dan mengekalkan kerjaya dalam pekerjaan ekonomi digital bernilai tinggi dalam keselamatan siber,
AI, FinTech, IR4.0 dan banyak lagi.

“Pada masa yang sama, pembangunan bakat bukan hanya tentang produktiviti sahaja. Kita mesti menyediakan peluang kepada rakyat Malaysia untuk berkembang dan kepuasan sambil menjaga kesihatan dan kesejahteraan mereka,” katanya dalam satu kenyataan.

Selain itu, infrastruktur teknologi baharu HRD Corp juga direka untuk meningkatkan kepuasan pelanggan.

AI Chatbot, sebagai contoh, menyediakan akses yang lebih pantas kepada maklumat tentang produk dan perkhidmatan HRD Corp sambil mengoptimumkan penyelesaian kes pelanggan.

Agensi itu juga merupakan organisasi kerajaan pertama yang menggunakan aplikasi sendiri, MyHRDCORP yang direka untuk menggabungkan semua perkhidmatannya pada satu platform.

Sehingga kini, MyHRDCORP telah menerima lebih 16,000 muat turun dan digunakan oleh majikan, jurulatih, penyedia latihan HRD Corp dan individu yang mencari peluang pekerjaan dan peningkatan kemahiran.

“Tidak lama lagi, majikan akan dapat menggunakan MyHRDCORP untuk membayar levi, memantau status kelulusan permohonan geran dan memerhati hasil latihan pekerja.

“Jurulatih dan penyedia latihan juga akan dapat memperoleh
markah latihan dan penilaian mereka daripada peserta daripada aplikasi yang sama,” kata kenyataan itu.

Usaha itu selaras dengan evolusi organisasi ekoran penjenamaan semulanya 2021 yang menyaksikan HRD Corp daripada agensi yang mengutip levi dan membiayai program latihan majikan untuk menjadi penjaga bakat Malaysia pembangunan, menyediakan latihan, penempatan, pekerjaan dan penjanaan pendapatan peluang kepada semua rakyat Malaysia.

HRD Corp juga menyasarkan untuk menjadi organisasi digital sepenuhnya menjelang 2025.- MalaysiaGazette