Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bersama Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh dan Menteri Sumber Manusia, V. Sivakumar bercakap pada sidang media selepas Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Pembangunan Belia di Bangunan Parlimen, Kuala Lumpur. Foto HAZROL ZAINAL, 20 MAC 2023.

KUALA LUMPUR – Skor Indeks Belia Malaysia berkaitan politik, kenegaraan dan demokrasi tahun 2022 menurun berbanding tahun 2021.

Timbalan perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, pada tahun 2021 negara mencatatkan skor 60.31 peratus berbanding 58.4 peratus pada 2022.

“Usaha meningkatkan skor ini perlu dilakukan terutama bidang ketatanegaraan dan demokrasi.

“Dalam hal inilah kita mahu melihat keterlibatan belia bukan hanya soal kesedaran tetapi soal silang budaya atas kemajmukan kita.

“Soal perbedaan agama perlu disantuni, perbedaan bahasa, budaya dan latarbelakang harus disantuni kerana tujuan kita adalah untuk mencapai kemajmukan dengan mengintai perbezaan namun kita harus mencari kebersamaan,” kata Ahmad Zahid dalam sidang media.

Beliau sebelum itu mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Pembangunan Belia (JKPB) Bil. 1/2023 di bangunan Parlimen.

Mesyuarat tersebut bagi menyelaras dan memperkemas sistem penyampaian inisiatif dan program pembangunan belia.

Turut hadir Menteri Sumber Manusia V. Sivakumar dan Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh.

Isu atau cabaran utama yang menjadi keresahan belia melibatkan pekerjaan dan pengangguran dan tumpuan isu 2.64 juta pekerja ekonomi gig diberikan tumpuan dalam mesyuarat berkenaan.

Katanya, Kementerian Sumber Manusia dengan kerjasama Kementerian Belia dan Sukan menyarankan terma lebih baik untuk pekerja gig serta perancangan untuk mendorong mereka ke arah masa depan lebih baik.

“Selain menyantuni, kita mahu memahami apa kemahuan mereka, jadi pelbagai perancangan kita perincikan supaya dapat memberikan program bersesuaian dengan kumpulan sasaran,” katanya.

Sementara itu Hannah meminta Kementerian Kesihatan (KKM) dan Kementerian Dalam Negeri (KDN) membentangkan data terkini membabitkan belia dan masalah sosial serta kesihatan pada mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Pembangunan Belia akan datang.

Ia bagi membolehkan semua kementerian melakukan intervensi berdasarkan data terkini dan tidak lagi membuat keputusan bersendirian atau secara ‘silo’.

“Dalam mesyuarat akan datang, kita minta kementerian terutama KKM dan KDN membentangkan data terkini membabitkan belia dan masalah sosial serta kesihatan.

“Ini supaya kementerian lain boleh membuat intervensi bertepatan dengan data terkini dan kita mahu setiap masalah ini ditangani melalui koordinasi antara semua kementerian,” katanya.

Hannah berkata, mesyuarat yang kali terakhir diadakan pada 2018, akan berlangsung lebih kerap tahun ini.-MalaysiaGazette