Paris turut menyaksikan protes pekerja terhadap cadangan kerajaan untuk menaikkan umur pencen. foto Twitter

PARIS – Dewan bandaran Bordeaux telah dibakar ketika protes berterusan selepas Perancis bercadang untuk menaikkan umur pencen.

Lebih sejuta orang turun ke jalan raya di seluruh Perancis pada Khamis, dengan 119,000 di Paris, menurut Kementerian Dalam Negeri.

Polis terpaksa melepaskan gas pemedih mata ke arah penunjuk perasaan di ibu negara dan 80 orang telah ditangkap di seluruh negara.

Demonstrasi itu dicetuskan oleh undang-undang yang menaikkan umur persaraan dua tahun kepada 64 tahun.

Kebakaran dewan bandaran Bordeaux berlaku selepas seharian protes dan pertempuran antara orang awam dan pasukan keselamatan.

Setakat ini tidak jelas siapa yang bertanggungjawab terhadap kebakaran itu.

Namun kebakaran itu dapat dikawal segera.

Di Paris, demonstrasi secara amnya menyaksikan pertempuran sekali-sekala polis dengan perusuh bertopeng yang memecahkan tingkap kedai, merobohkan perabot jalan dan menyerang restoran.

Seorang pegawai polis yang tidak sedarkan diri telah diseret ke tempat selamat oleh rakan-rakannya.

Protes itu juga mengganggu perjalanan kereta api, kilang penapisan minyak.

Terdapat pertempuran lain di bandar barat Nantes, Rennes dan Lorient.

Sejak Januari, terdapat sembilan hari protes dan kesatuan Perancis telah meminta yang ke-10 pada Selasa depan.

Ini akan melibatkan serangan lanjut dan bertepatan dengan hari penuh terakhir lawatan negara Raja Charles III ke negara itu, dan Bordeaux termasuk dalam jadual perjalanan baginda.

Pekerja pengumpul sampah di Paris yang memulakan mogok mereka menentang pembaharuan pencen pada 6 Mac lalu, telah melanjutkan protes sehingga Isnin depan.

Pergolakan itu susulan keputusan kerajaan memaksa undang-undang menaikkan umur pencen melalui Dewan Rakyat yang mana ia tidak mempunyai majoriti mutlak.

Presiden Perancis Emmanuel Macron mempertahankan langkah itu, berkata, pembaharuan itu adalah satu keperluan.

Perdana Menteri Perancis, Élisabeth Borne pula berkata perubahan itu penting untuk mengelakkan defisit besar dalam sistem pada masa hadapan. – Agensi