Kerosakan yang dialami Mississippi selepas puting beliung. foto Twitter

ALABAMA – Cuaca lebih teruk diramal melanda Mississippi selepas puting beliung yang mengorbankan 26 orang, menurut amaran yang dikeluarkan oleh gabenor.

Gabenor Tate Reeves berkata, risiko besar kekal di bahagian negeri itu.

Beratus-ratus orang telah kehilangan tempat tinggal berikutan puting beliung yang melanda Mississippi dan Alabama pada malam Jumaat.

Puting beliung hari Jumaat adalah yang paling teruk pernah berlaku di negeri Mississippi dalam tempoh lebih sedekad.

Sekurang-kurangnya 25 orang telah meninggal dunia di negeri itu, dengan seorang disahkan meninggal dunia di Alabama.

Puting beliung itu mengakibatkan pokok tercabut, trak terbabas ke dalam rumah dan tiang elektrik jatuh.

Mississippi selepas dilanda puting beliung. foto Twitter

Kejadian bencana alam ini diklasifikasikan sebagai “ganas” dan akan diberi penarafan kedua tertinggi bahaya.

Para sukarelawan dari negara jiran Arkansas, Louisiana dan Tennessee, telah tiba untuk membantu dengan operasi pembersihan.

Presiden Joe Biden telah mengisytiharkan darurat dan mengerahkan sumber persekutuan untuk membantu menyelamat dan bertindak balas di beberapa bandar yang paling teruk dilanda bencana alam itu.

Media-media tempatan melaporkan kemusnahannya akibat bencana kali ini sangat hebat, sehingga sukar untuk menentukan dari mana kerja-kerja hendak dimulakan dari mana.

Pihak keselamatan berusaha untuk mengalihkan pokok patah yang menyekat talian elektrik, dengan beribu-ribu orang kehilangan kuasa semasa ribut Jumaat.

Stesen bantuan telah didirikan di luar beberapa bangunan yang sebahagiannya bagi membolehkan orang ramai mendapatkan bekalan makanan dan minuman.

Bercakap pada sidang akhbar yang diadakan di bandar barat Rolling Fork, Gabenor Reeves berkata: “Apa yang kita lihat, sama seperti ribut yang berlaku pada malam Jumaat, adalah dalam 24-36 jam sebelum petang ini, ia nampaknya risiko nampaknya semakin teruk, bukannya semakin baik.

“Dan apabila anda berdiri di sini dan melihat ini, apa yang terasa seperti hari cuaca yang indah di Mississippi, harap maklum dan sila maklum: jika anda berada di selatan di Mississippi hari ini terdapat risiko yang ketara. Kami bersedia.”

Gabenor berkata, bencana ini cukup “menyayat hati” ditambah lagi dengan melihat kehilangan dan kemusnahan. – Agensi

1 Komen

  1. Saya Andy Tan kelihatan bencana yg sebegitu teruk sekali gerak hati saya mendoakan mangsa mangsa disana akan selamat yg tinggal semua marilah kita berdoa sama sama agar bencana ini akan berhenti harap mangsa yg masih ada bersabarla

Comments are closed.