BEIRUT – Keputusan akhir Kerajaan Lubnan untuk menangguhkan permulaan waktu penjimatan siang selama sebulan sehingga akhir bulan Ramadan telah mengakibatkan kekeliruan.

Masalah itu timbul apabila ada beberapa institusi mahu melaksanakan perubahan waktu manakala yang lain enggan berbuat demikian.

Ini mengakibatkan rakyat Lubnan terpaksa menyesuaikan diri dengan jadual kerja dan sekolah dalam zon waktu yang berbeza dalam sebuah negara kecil.

Dalam beberapa kes, perdebatan itu mengambil sifat mazhab, dengan ramai ahli politik dan institusi Kristian, termasuk gereja terbesar, gereja Maronite, menolak langkah itu.

Negara Mediterranean itu biasanya menetapkan jamnya ke hadapan sejam pada Ahad terakhir pada bulan Mac, yang sejajar dengan kebanyakan negara Eropah.

Bagaimanapun, pada Khamis lalu, Kerajaan Lubnan mengumumkan keputusan perdana menteri sementara, Najib Mikati, untuk menolak permulaan penjimatan siang kepada 21 April.

Tiada alasan diberikan untuk keputusan itu, tetapi video pertemuan antara Mikati dan Speaker Parlimen, Nabih Berri terdedah kepada media tempatan.

Dalam pertemuan itu menyaksikan Berri meminta Mikati menangguhkan pelaksanaan waktu siang bagi membolehkan umat Islam berbuka puasa sejam lebih awal.

Mikati dikatakan berkata, beliau telah membuat cadangan yang sama tetapi mengatakan pelaksanaan perubahan itu akan menjadi sukar kerana ia akan menyebabkan masalah dalam jadual syarikat penerbangan.

Pada ketika itu, Berri menjawab: “Penerbangan apa?”

Selepas penangguhan penjimatan siang hari diumumkan, syarikat penerbangan negara Lubnan, Middle East Airlines, berkata, masa berlepas semua penerbangan yang dijadualkan berlepas dari lapangan terbang Beirut antara Ahad dan 21 April akan dipercepatkan sejam.

Dalam pada itu, dua rangkaian telefon mudah alih negara itu menghantar mesej kepada orang yang meminta mereka menukar tetapan jam mereka kepada manual dan bukannya automatik agar masa itu tidak berubah pada tengah malam, walaupun dalam banyak kes, masa terus meningkat.

Walaupun institusi awam, secara teori, terikat dengan keputusan kerajaan, banyak institusi swasta, termasuk stesen TV, sekolah dan perniagaan, mengumumkan bahawa mereka akan mengabaikan keputusan itu dan beralih kepada penjimatan siang pada hari Ahad seperti yang dijadualkan sebelum ini.

Pertikaian waktu penjimatan itu mencetuskan bahan jenaka tentang “masa Islam” dan “masa Kristian”, manakala enjin carian internet menyaksikan waktu yang berbeza pada awal pagi Ahad apabila ditanya tentang waktu semasa di Lubnan.

Walaupun dalam banyak kes, perpecahan terbahagi mengikut mazhab, beberapa orang Islam juga membantah perubahan itu dan menegaskan bahawa puasa sepatutnya bermula pada waktu subuh dan berakhir pada waktu matahari terbenam tanpa mengira zon waktu.

Ramai yang melihat isu itu sebagai gangguan daripada masalah ekonomi dan politik negara yang lebih besar.

Lubnan berada di tengah-tengah krisis kewangan yang paling teruk dalam sejarah modennya.

Dana Kewangan Antarabangsa baru-baru ini memberi amaran bahawa negara itu mungkin menuju ke arah hiperinflasi jika tiada tindakan diambil.

Lubnan tidak mempunyai presiden sejak penggal Michel Aoun berakhir pada akhir Oktober lalu selepas Parlimen gagal memilih penggantinya. – Agensi