Nasrun Othman

KUALA LUMPUR – Dewan Pemuda Pas Kedah (DPPK) menyifatkan tindakan kerajaan Persekutuan melarang Menteri Besar, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md. Nor menghadiri Pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2023 pada Mei ini sebagai tidak wajar.

Ketuanya, Nasrun Othman berkata, pulau Langkawi terletak dalam Kedah, negeri yang ditadbir oleh Muhammad Sanusi dan tidak wajar acara sebesar itu tidak melibatkan pihak Menteri Besar.

“Pemuda Pas Kedah sentiasa meneliti isu-isu berkaitan antara kerajaan Persekutuan dengan kerajaan Negeri Kedah.

“Terkini, kita mendapat maklumkan, terdapat arahan daripada kerajaan Persekutuan untuk tidak melibatkan Menteri Besar Kedah dalam acara LIMA 2023 yang akan diadakan di Langkawi.

“LIMA 2023 merupakan acara yang telah lama diadakan di Langkawi. Kerajaan Persekutuan sebelum ini tidak pernah sesekali berkelakuan seperti mana Kerajaan Perpaduan sekarang, yang tidak ingin melibatkan Menteri Besar Kedah dalam acara berkenaan,” katanya dalam kenyataan kepada media, hari ini.

Sebelum ini, Muhammad Sanusi mendakwa dilarang menyertai sebarang majlis anjuran kerajaan Persekutuan termasuk acara LIMA 2023 yang akan diadakan pada 13 hingga 27 Mei ini.

“Apa boleh buat. Kalau awak panaih (panas), janganlah pula koyak,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook.

Bagaimanapun, Muhammad Sanusi tidak menjelaskan sebab-sebab keputusan itu diambil dan bila dia dimaklumkan mengenainya.

Mengulas lanjut, Nasrun menggesa kerajaan Persekutuan di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menilai semula keputusan untuk tidak melibatkan Menteri Besar Kedah dalam acara itu.

Katanya, Pemuda Pas Kedah juga mengharapkan kerajaan sentiasa menghormati semangat federalisme yang diamalkan dalam Perlembagaan Malaysia. – MalaysiaGazette