GENEVA – Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memaklumkan sekumpulan ubat batuk sirap buatan India yang tercemar telah ditemui di Kepulauan Marshall dan Micronesia.

Sampel ubat batuk sirap Guaifenesin TG yang diuji, yang dibuat oleh QP Pharmachem Ltd yang berpangkalan di Punjab, menunjukkan “jumlah dietilena glikol dan etilena glikol yang tidak boleh diterima”.

Kedua-dua sebatian adalah toksik kepada manusia dan boleh membawa maut jika diambil.

Namun kenyataan WHO tidak menyatakan sama ada sesiapa telah jatuh sakit.

Amaran terbaharu itu dibuat beberapa bulan selepas WHO mengaitkan sirap batuk lain yang dibuat di India dengan kematian kanak-kanak di Gambia dan Uzbekistan.

WHO berkata, produk itu, yang digunakan untuk melegakan kesesakan dada dan gejala batuk, telah diuji oleh pengawal selia dadah Australia, Pentadbiran Barangan Terapeutik.

Sirap itu dipasarkan oleh Trillium Pharma, yang berpangkalan di negeri Haryana.

India ialah pengeksport ubat generik terbesar di dunia, memenuhi banyak keperluan perubatan negara membangun.

Tetapi dalam beberapa bulan kebelakangan ini, banyak firma India telah berada di bawah penelitian untuk kualiti ubat mereka, dengan pakar membangkitkan kebimbangan mengenai amalan pembuatan yang digunakan untuk membuat ubat.

Pada bulan Oktober, WHO telah ‘membunyikan’ amaran global dan mengaitkan empat sirap batuk yang dibuat oleh Maiden Pharmaceuticals dengan kematian 66 kanak-kanak akibat kecederaan buah pinggang di Gambia.

Kedua-dua kerajaan India dan syarikat itu, Maiden Pharmaceuticals, telah menafikan dakwaan itu.

Pada bulan Mac, India membatalkan lesen pembuatan sebuah firma yang ubat batuknya dikaitkan dengan 18 kematian kanak-kanak di Uzbekistan. – Agensi