Wan Ahmad Fayhsal ADUN Ijok gimik politik puad zarkashi MPN demokrasi UMNO nor salwani Kerajaan Perpaduan Kit Siang Rafizi ringgit SPRM
Mohd Puad Zarkashi

KUALA LUMPUR – Parti Amanah Negara (Amanah) pimpinan Datuk Seri Mohamad Sabu tidak layak untuk dijadikan sahabat perjuangan.

Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Dr. Paud Zarkashi memberi amaran, sikap Amanah boleh menjejaskan kestabilan dan kelangsungan Kerajaan Perpaduan.

Beliau berkata, parti tersebut tidak tertib berhubung isu pengampunan diraja terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau menegaskan, sikap berdiam diri Mohamad terhadap kenyataan Pengarah Komunikasi Khalid Abd Samad menunjukkan ia adalah pendirian rasmi Amanah.

Ini ditambah lagi dengan kenyataan Timbalan Presiden Amanah Datuk Seri Salahuddin Ayob agar UMNO menerima keputusan Lembaga Pengampunan.

“Parti yang dipimpin oleh Mohamad Sabu lebih wajar dipanggil sebagai parti PAN bukan parti Amanah. PAN hanya layak jadi kawan politik bukan sahabat perjuangan,” kata Puad.

“Sebab itu memang susah bersahabat dengan PAN. Hanya boleh jadi kawan. Kawan yang tidak beri jaminan Kerajaan Perpaduan boleh kekal. Kawan makan kawan,” tambah beliau.

Sementara itu, Puad menyifatkan kenyataan yang dikeluarkan Khalid agar permohonan Datuk Seri Najib Razak untuk diampun dan dibebaskan dari penjara ditolak sebagai menghina budi bicara Yang di-Pertuan Agong.

Puad berkata, UMNO akur terhadap proses perundangan berhubung isu pengampunan terhadap Najib.

“Masalahmya ialah PAN. Kenapa beri tekanan agar permohonan pengampunan itu ditolak. UMNO tidak bising pun bila Lembaga Pengampunan tidak bincang kes Najib dua hari lalu. UMNO memohon secara tertib.

“Masalahnya PAN desak Yang di-Pertuan Agong menolak permohonan pengampunan Najib yang disokong oleh UMNO.

“Maka PAN yang tidak tertib. PAN yang hina budi bicara YDP Agong. PAN secara jelas tolak kuasa mutlak Yang Dipertuan Aging Agong bila buat desakan itu,” kata Puad.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan Khalid sebelum ini, Amanah berpendirian, menolak pengampunan Najib merupakan langkah bagi menjaga nama baik negara dan komitmen untuk memerangi rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Katanya, Amanah berpandangan, pengampunan kepada Najib akan menghantar mesej yang sangat tidak baik kepada rakyat, sistem keadilan negara negara ini dan juga kepada seluruh dunia berhubung sikap dan pendirian kita terhadap rasuah dan salah guna kuasa.

Ia akan merosakkan imej dasar Membangun Malaysia Madani yang dibawa oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.-MalaysiaGazette

2 Komen

  1. Pokcik Puad ni bebetul bebal. peduli apa orang lain Hina bukanlah semua Welanon Welanon kata itu Hak YDPA?
    akarumbi UMNO bangga ke dapat Puad yang bangang ni orang Johor suka ke?
    Welanon ni tidak bersyukur puak-puak dia dikutip menjadi kerajaan.
    Bodoh tidak TAHU MENGIRA jika President Welanon dan kuncu-kuncunya keluar MASUK lubang jamban pun ANWAR IBRAHIM tetap PUNYA majority.
    Nak cepat KEDALAM *TEKAN BUTANG* tengok macam dijalan berlonggok bergari.
    Kalau sayang hartabenda Haram tu puak-puak anda CUCUK HIDUNG SENDIRI.
    Orang TUA ni dalam ketakutan dan KEMURUNGAN mungkin sesuai untuk DIFAHAMI

  2. FUAD hilang Kemaluan bila kecundang ketua Bahagian BATU PAHAT…maka terpaksa buat statement untuk ambil hati BOSS ZAHID MUNAFIK….NO ANWAR NO DAPIGS.

    Jawatan speaker dun je….PERNAH ditelanjangkan oleh P akatan H ancing bila jawatan KP JASAnya dikuburkan

Comments are closed.