METMalaysia
METMalaysia

KUALA LUMPUR – Jabatan Meteorologi Malaysia (METMalaysia) memaklumkan dua kawasan di Semenanjung mencatatkan suhu maksimum 37 darjah selsius.

Dalam satu ciapan di Twitter, METMalaysia berkata dua kawasan itu adalah Padang Terap di Kedah dan Jempol di Negeri Sembilan.

“Status cuaca panas sehingga 1 Mei 2023 di Semenanjung Malaysia – Jempol dan Padang Terap berada di tahap 1 (Berjaga-jaga) dengan suhu maksimum harian antara 35 darjah selsius hingga 37 darjah selsius sekurang-kurangnya tiga hari berturut-turut,” ciap METMalaysia.

Dua kawasan itu dikategorikan berada di tahap satu dengan warna kuning.

Bagaimanapun di Sabah dan Sarawak, tiada kawasan yang direkodkan berada di tahap satu dan hanya bercuaca kruang daripada 35 darjah selsius.

Menurut jadual METMalaysia, kawasan yang berada ditahap dua dikategorikan kawasan jingga dengan suhu maksimum harian melebihi 37 darjah selsius sehingga 40 darjah selsius sekurang-kurangnya tiga hari berturut-turut.

Manakala di tahap tiga mencatatkan suhu maksimum harian melebihi 40 darjah selsius sekurang-kurangkna tiga hari berturut-turut dengan amaran merah. – MalaysiaGazette