Kenaikan harga makanan di UK.

LONDON – Harga makanan di United Kingdom (UK) terus melonjak pada kadar terpantas dalam hampir 45 tahun pada bulan April, dengan makanan ruji seperti gula, susu dan pasta meningkat secara mendadak.

Kadar harga barangan runcit meningkat perlahan sedikit pada tahun hingga April, tetapi 19.1% adalah hampir kepada rekod tertinggi.

Ia berlaku ketika kadar inflasi keseluruhan UK jatuh mendadak mencecah angka tunggal buat kali pertama sejak Ogos lalu.

Bagaimanapun, ia tidak merosot seperti yang dijangkakan dan harga makanan kekal “sangat membimbangkan”.

Inflasi ialah ukuran kos sara hidup dan untuk mengiranya, Pejabat Perangkaan Kebangsaan (ONS) menjejaki harga ratusan barangan harian, yang dikenali sebagai “bakul barangan”.

Kadar itu telah meningkat sejak 18 bulan lalu, apabila harga makanan dan tenaga meningkat, menyebabkan banyak isi rumah berasa tertekan.

Inflasi adalah 8.7% pada tahun hingga April – turun daripada 10.1% pada bulan Mac tetapi melebihi angka 8.2% yang dijangkakan.

Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna harga akan turun, cuma ia naik kurang cepat.

Canselor Jeremy Hunt memberitahu BBC, kejatuhan “dialu-alukan”, tetapi mengakui terdapat perkara di bawah angka itu yang menunjukkan lonjakan yang masih jauh dari selesai.

Inflasi telah menurun disebabkan fakta bahawa kenaikan harga tenaga semakin perlahan daripada kenaikan melampau yang dilihat setahun lalu sejurus selepas Rusia, pengeluar minyak dan gas utama, menyerang Ukraine dan dikenakan sekatan.

Ukraine juga merupakan pengeluar besar bijirin dan bunga matahari, yang digunakan dalam segala-galanya daripada roti kepada minyak dan makanan haiwan.

Harga makanan borong telah meningkat kerana perang telah mengganggu penghantaran Ukraine.

Cuaca ekstrem juga telah melanda tanaman, termasuk bit yang digunakan untuk membuat gula serta beberapa sayuran.

Walau bagaimanapun, sementara harga makanan terus meningkat pada kadar yang hampir mencatat rekod, harga makanan ruji seperti roti, bijirin, ikan, susu dan telur meningkat sedikit dengan cepat.

“Jika anda melihat harga yang dihadapi oleh perniagaan dan berapa banyak yang mereka bayar untuk bahan makanan domestik telah turun lebih daripada 15% setiap tahun bulan lepas kepada di bawah 10% bulan ini,” kata ketua ekonomi ONS, Grant Fitzner.

Harga yang syarikat bayar untuk makanan import juga telah jatuh “dengan ketara”.

Bagaimanapun, beliau berkata: “Sudah tentu, perkara itu belum lagi dipaparkan di rak pasar raya”. – Agensi