Anggota Angkatan Pertahan Awam Malaysia memberi penghormatan terakhir sejurus jenazah Allahyarham Jenazah pendaki Malaysia Everest 2023 (ME2023), Leftenan Kolonel (PA) Ag Askandar Ampuan Yaacub selamat tiba kira-kira pukul 7:30 pagi yang diterbangkan dengan pesawat Malaysia Airlines, MH115 dari Kathmandu pukul 11.30 malam waktu Nepal di kompleks KLIA Kargo, Sepang. Foto MUHD NA’IM,27 MEI 2023.

KUALA LUMPUR – Kementerian Luar Negeri mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Nepal, pihak berkuasa tempatan Nepal, penyumbang dana dan semua pihak yang telah memberikan kerjasama dan bantuan dalam urusan membawa pulang jenazah Allahyarham Leftenan Kolonel Ag Askandar Ampuan Yaacub, Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Negeri Kedah sehingga ke tempat persemadian terakhir di Sabah.

Menurutnya, jenazah Allahyarham telah berlepas ke Kota Kinabalu (KKIA) melalui penerbangan Malaysia Airlines (MH 2646) pada pukul 11.32 pagi, 27 Mei 2023 (Sabtu) dan tiba di KKIA pada pukul 2.05 petang.

Sebelum itu, jenazah telah tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dari Kathmandu, Nepal pada pukul 7.15 pagi menggunakan penerbangan Malaysia Airlines (MH115).

Ketibaan jenazah di KKIA akan disambut oleh Datuk Mohamad bin Alamin, Timbalan Menteri Luar Negeri bersama pegawai dari Pejabat Wilayah Sabah dan Bahagian
Konsular, Kementerian Luar Negeri.

Solat jenazah dilaksanakan di Masjid Jamek As-Salam, Kg. Benoni, Papar dan jenazah kemudiannya akan disemadikan di Tanah Perkuburan Islam, Kg. Benoni.

”Kementerian ini ingin menyampaikan salam takziah kepada keluarga Allahyarham Leftenan Kolonel Ag Askandar Ampuan Yaacub dan berdoa agar roh Allahyarham
ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman,” katanya. – MalaysiaGazette