Presiden Perdasama Nasional, Datuk Abdul Rahim menandatangani Mou bersama China Chamber of International Commercer Shandong Chamber, (CCOIC Shandong) Lin Yuan di Kuala Lumpur semaam.

KUALA LUMPUR – Persidangan Kerjasama Perniagaan dan Padanan dalam perniagaan China-Malaysia semalam telah mencapai kerjasama dengan menandatangani satu Memorandum Persefahaman (MoU).

MoU antara Dewan Perdagangan Antarabangsa China Shandong dan Weifang bersama Persatuan Peniaga & Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama Nasional) menggalakkan lagi perdagangan dua hala, pelaburan dan hubungan ekonomi antara China dan Malaysia.

Pihak jawatankuasa penganjur, CCPIT Shandong China dengan mengumumkan penyertaan Duta Besar Luar Biasa dan Mutlak Republik Rakyat China ke Malaysia, H.E Quyang Yujing selaku tetamu kehormat pada majlis itu.

Ciri-ciri penting MoU itu termasuklah kedua-dua pihak mengiktiraf keperluan untuk hubungan yang boleh dipercayai, pragmatik dan saling menguntungkan antara China dan Malaysia, kata satu kenyataan.

Selain itu, ia juga bertujuan untuk memupuk hubungan yang berkesan dan mesra dalam kalangan industrialis, ahli perniagaan dan usahawan kedua-dua organisasi dan negara.

“Kedua-dua pihak akan menganjurkan mesyuarat B2B dengan delegasi untuk menambah baik perdagangan, dasar mesra perniagaan dan pertukaran maklumat.

“Platform ini akan memudahkan permintaan kerjasama dan menawarkan peluang perniagaan kepada ahli selain penyertaan dalam acara antarabangsa dan nasional di mana kedua-dua pihak akan menyokong dan memudahkan penyertaan komuniti perniagaan masing-masing dalam persidangan, pameran, pameran dan seminar antarabangsa dan nasional di kedua-dua wilayah.

“Ini akan menyediakan platform untuk rangkaian dan meneroka potensi perkongsian,” kata kenyataan yang sama.

Presiden Perdasama Nasional, Datuk Abdul Rahim Saad berkata, pihaknya teruja mengumumkan penyertaan Malaysia dengan Shandong China.

“Perkembangan penting ini mengukuhkan komitmen kami untuk memupuk hubungan perniagaan yang kukuh dan kerjasama bersama antara China dan Malaysia,” katanya.

Persidangan Kerjasama Perniagaan dan Padanan dalam Perniagaan China-Malaysia menyediakan platform unik untuk perniagaan, usahawan dan pemimpin industri untuk meneroka peluang baharu, bertukar idea dan menjalin hubungan.

Dengan penyertaan lebih 450 delegasi dari Malaysia dan China serta penubuhan MoU, persidangan itu berjanji akan menjadi acara penting mengukuhkan hubungan perdagangan dan ekonomi dua hala. – MalaysiaGazette