Kathleen Folbigg

SYDNEY – Seorang wanita yang pernah digelar sebagai “pembunuh bersiri wanita di Australia” telah diampunkan selepas bukti baharu mencadangkan dia tidak membunuh empat anaknya yang masih bayi.

Kathleen Folbigg telah menghabiskan 20 tahun di penjara selepas juri mendapati dia membunuh Caleb, Patrick, Sarah dan Laura.

Tetapi siasatan baru-baru ini mendengar keterangan saintis yang percaya empat kanak-kanak itu mungkin mati secara semula jadi.

Kes berusia 55 tahun itu telah disifatkan sebagai salah satu keguguran keadilan terbesar di Australia.

Folbigg sentiasa mengekalkan pengakian dia tidak bersalah, tetapi pada 2003 dipenjarakan selama 25 tahun kerana pembunuhan tiga orang anaknya, termasuk anak sulungnya, Caleb.

Setiap kanak-kanak mati secara mengejut antara 1989 dan 1999, berumur antara 19 hari dan 19 bulan.

Rayuan sebelum ini dan siasatan berasingan pada 2019 terhadap kes itu tidak menemui alasan untuk keraguan munasabah dan memberikan pertimbangan yang lebih besar kepada keterangan mengikut keadaan dalam perbicaraan asal Folbigg.

Tetapi pada siasatan baharu itu, yang diketuai oleh hakim bersara Tom Bathurst, pendakwa raya menerima bahawa penyelidikan mengenai mutasi gen telah mengubah pemahaman mereka tentang kematian kanak-kanak itu.

Peguam Negara New South Wales (NSW) Michael Daley pada hari Isnin mengumumkan, Bathurst berpandangan terdapat keraguan munasabah bahawa Folbigg bersalah atas setiap kesalahan.

Susulan daripada it, Gabenor NSW telah menandatangani pengampunan penuh, dan mengarahkan Folbigg dibebaskan segera dari penjara.

“Ia adalah pengalaman pahit selama 20 tahun untuknya. Jika dia belum keluar, dia akan keluar tidak lama lagi… Saya doakan dia selamat,” kata Daley.

Pengampunan tanpa syarat tidak membatalkan sabitan Folbigg, tambah Daley. Itu akan menjadi keputusan untuk Mahkamah Rayuan Jenayah, jika Bathurst memilih untuk merujuk kes itu kepadanya.

Pengampunan itu dibuat selepas kempen selama bertahun-tahun untuk membebaskan Folbigg, tercetus apabila sepasukan pakar imunologi mendapati anak perempuannya berkongsi mutasi genetik yang boleh menyebabkan kematian jantung mengejut.

Bukti juga ditemui bahawa anak-anakFolbigg mempunyai mutasi genetik yang berbeza, dikaitkan dengan epilepsi yang berlaku secara tiba-tiba pada tikus. – Agensi