umrah pilgrims unvaccinated Covid-19 vaccine Omicron Saudi Arabia SAFTTA
Jemaah melakukan tawaf mengelilingi Kaabah sebanyak tujuh pusingan ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Mekah, Arab Saudi. Foto Arkib MalaysiaGazette

MAKKAH – Jemaah haji mula melaksanakan ibadah Tawaf Al-Qudum petang semalam sebelum bergerak ke Mina, menandakan permulaan ibadah haji hari ini yang juga dikenali sebagai Hari Tarwiyah.

Pihak berkuasa Saudi dan misi haji dari pelbagai negara telah menyelesaikan segala persiapan, manakala jemaah dalam persiapan terakhir untuk berangkat ke Mina.

Jalan-jalan di Makkah dibanjiri dengan khemah ribuan jemaah dari seluruh dunia selepas Arab Saudi membenarkan ibadah haji tahun ini tanpa sebarang sekatan.

SaudiGazette melaporkan jemaah haji yang tiba di Makkah pada hari Ahad melakukan Tawaf Al-Qudoom, salah satu ibadah wajib haji, sebelum menuju ke Mina.

Selepas tiga tahun mengehadkan jemaah haji, keadaan berbeza tahun ini. Ratusan ribu jemaah dengan pakaian ihram putih melakukan tawaf di Kaabah.

Kota suci itu sesak dengan jemaah haji di sekitar Masjidil Haram.

Trak bomba berada di seluruh kawasan Masjidil Haram, dan polis pula menyediakan pusat pemeriksaan dan melakukan rondaan.

Mulai petang Ahad, jemaah haji bergerak beramai-ramai ke Mina, kira-kira 5 kilometer dari Masjidil Haram, untuk menghabiskan Hari Tarwiyah di khemah masing-masing.

Para jemaah haji akan menghabiskan siang dan malam dengan berdoa dan berdoa di khemah mereka. Selepas menunaikan solat Subuh pada hari Selasa, mereka mula meninggalkan Mina dan menuju ke Arafah untuk ‘wukuf Arafat’, salah satu daripada empat rukun Haji, yang menandakan puncak haji tahunan.

Jumlah jemaah haji lebih daripada dua kali ganda tahun lalu

Lebih dua juta jemaah haji dijangka menunaikan haji tahun ini dan angka ini lebih dua kali ganda jumlah jemaah haji pada 2022 tetapi kurang daripada jumlah jemaah haji pada 2019.

Lebih 1.62 juta jemaah haji dari luar Arab Saudi telah pun tiba.

Tahun lalu, jumlah jemaah haji yang menunaikan haji berjumlah 926,000 dan ini termasuk 781,000 dari luar negara, dua tahun selepas dihadkan kepada beberapa ribu jemaah domestik sahaja, disebabkan wabak koronavirus.

Pada 2019, kira-kira 2.5 juta umat Islam dari seluruh dunia menunaikan haji.

Dalam pada itu, Kementerian Kesihatan telah menyediakan sebanyak 32 hospital dan 140 pusat kesihatan dengan segala kemudahan dan perkhidmatan bagi menawarkan perkhidmatan perubatan yang terbaik untuk tetamu Allah di Makkah, Mina, Arafat dan Muzdalifah.

Pihak berkuasa telah menubuhkan banyak kemudahan kesihatan dan klinik bergerak, melengkapkan ambulans, dan mengerahkan 32,000 paramedik untuk memenuhi keperluan jemaah haji. – Agensi