steri mangsa, Nik Suliana Bikri Kamal, 41 (kanan) berkata suaminya Rohaimi Ahmad, 47 keluar bersama anak Nik Muhamad Shafiq Abdul Hafiz, 21 dan kawannya Amir Zulfikar Che Wil, 29 dikatakan keluar ke kuala tersebut menuju ke Pantai Sabak, Kota Bharu.
Tiga nelayan dikhuatiri hilang setelah keluar dengan bot untuk memukat ikan di Kuala Kemasin, di sini 3 pagi semalam.

BACHOK – Tiga nelayan yang keluar memukat ikan di Kuala Kemasin, di sini, dikhuatiri hilang sejak 3 pagi semalam dipercayai selepas berlakunya ribut dan kabus tebal.

Isteri seorang daripada mangsa, Nik Suliana Bikri Kamal, 41, berkata, suaminya Rohaimi Ahmad, 47, anak mereka Nik Muhamad Shafiq Abdul Hafiz, 21, dan kawannya Amir Zulfikar Che Wil, 29, keluar dari kuala tersebut dengan menaiki bot yang dipinjam daripada menantu mereka Raja Mohd Shamsul Amir Raja Ismail, menuju Pantai Sabak, Kota Bharu.

“Biasanya pukul 3 atau 4 petang mereka sudah balik dan membawa tangkapan, tetapi sehingga jam tersebut mereka tidak muncul dan usaha pencarian dilakukan bermula 6 petang semalam,” katanya ketika ditemui di Kampung Kemasin di sini, hari ini.

Ibu kepada 10 anak itu berkata, Raja Mohd Shamsul memaklumkannya nelayan lain memberitahu bot mangsa pulang awal dan disangkakan sudah sampai di Jeti Kuala Kemasin.

Nik Suliana berkata, ketiga-tiga mereka sudah biasa ke laut dan berpengalaman lebih 10 tahun menangkap ikan.

“Mungkin berlaku perubahan cuaca dan mereka tersasar laluan ke tempat lain. Apapun kita berdoa mereka selamat,” katanya.

Sementara itu Ketua Operasi Mencari dan Menyelamat (SAR) Leftenan Ishak Rahmat daripada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Kelantan yang mengesahkan kejadian itu, berkata enam anggota agensi itu di darat dan lapan anggota di laut ditugaskan dalam operasi tersebut. – Bernama