Selain menikmati cuaca dingin dan pemandangan indah di gunung, pengunjung Qinjing Farm juga boleh bermesra dengan haiwan-haiwan di taman tersebut.

KUALA LUMPUR- Taiwan bukan sahaja terkenal dengan Menara Taipei 101 yang pernah dinobatkan sebagai menara tertinggi di dunia pada 2004 sehinggalah menara Burj Khalifa di Dubai siap pada 2010.

Namun Taiwan ini juga amat terkenal dengan keindahan alam semulajadi dan pelbagai aktiviti berunsurkan alam yang sesuai untuk dilakukan seisi keluarga.

Menurut Biro Pelancongan Taiwan, pulau berkeluasan 36,197 kilometer persegi itu mempunyai beberapa taman negara yang indah  seperti Taman Negara Taroko, Taman Negara Yushan dan Taman Negara Kenting, yang mempamerkan keindahan semula jadi negara itu.

Pengunjung boleh melakukan pelbagai aktiviti seperti mendaki, berkhemah dan menerokai taman ini bersama keluarga.

Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa Taiwan adalah salah satu daripada beberapa tempat di dunia yang menjadi lokasi untuk melihat ikan paus biru yang cantik.

Lawatan untuk menyaksikan ikan paus boleh didapati di beberapa lokasi, termasuk Taitung dan Hualien.

Kawasan luar bandar Taiwan pula dipenuhi dengan pekan kecil, ladang dan landskap yang indah.

Sun Moon Lake antara destinasi wajib singgah jika mahu menikmati keindahan alam semulajadi di Taiwan.

Pengunjung boleh menaiki basikal secara santai atau memandu melalui kawasan luar bandar, berhenti di ladang untuk memetik buah-buahan dan menikmati pasar makanan dan kraf tempatan.

 

Taiwan juga terkenal dengan teh berkualiti tinggi, seperti teh oolong dan teh hitam.

Pengunjung boleh melawat ladang teh dan belajar tentang penanaman dan pemprosesan teh.

Sesetengah ladang teh juga menawarkan pengalaman merasa teh. Pastikan anda berkunjung ke Yuyupas untuk bertemu kaum Tsou yang mengusahakan ladang teh di sana.

Apabila berkunjung ke Taiwan, jangan lupa untuk mandi di kolam air panas malah ada beberapa mata air panas yang mesra keluarga.

Pengunjung boleh berendam di mata air panas semula jadi, berehat di pusat peranginan spa dan menikmati sifat penyembuhan air tersebut.

Taiwan mempunyai banyak pengalaman pertanian yang mesra keluarga, seperti memerah susu lembu, memberi makan kambing dan menunggang kuda.

Aktiviti di Qinjing Farm, Nantou, Taiwan

Pengunjung juga boleh mempelajari kaedah tradisional menghasilkan makanan, seperti padi dan ternakan ikan.

Biro Pelancongan Taiwan menyarankan Qin Jing Farm yang terletak di Nantou, kira-kira 262 kilometer dari bandaraya Taipei.

Taiwan mempunyai beberapa lokasi di mana pengunjung boleh menonton paparan kelip-kelip yang memukau pada waktu malam.

Selain itu, ia juga mempunyai beberapa rizab rama-rama yang menawarkan pameran bercirikan pendidikan dan interaktif.

Zhongshe Flower Market yang terletak di Taichung, Taiwan.

Pelawat boleh belajar tentang spesies rama-rama yang berbeza, habitatnya dan peranannya dalam ekosistem.

Taiwan amat terkenal dengan produk pertanian berkualiti terutama buah seperti buah naga, mangga dan nanas.

Malah terdapat sebuah pelabuhan lama yang digelar Pelabuhan Pisang di Kaohsiung. Ada boleh berkunjung ke sini untuk menyaksikan pelbagai kapal perang hebat dan keunikan pasar budaya.

Pengunjung juga boleh melawat ladang buah-buahan dan memetik buah sendiri, yang merupakan aktiviti yang menyeronokkan untuk kanak-kanak.

Selain itu,  Taiwan mempunyai beberapa perayaan sepanjang tahun, seperti perayaan tanglung, festival bot naga dan pesta hantu. Pengunjung boleh mengambil bahagian dalam perayaan ini dan merasai sendiri budaya dan tradisi Taiwan.- MalaysiaGazette