LONDON – Lebih 100 sekolah di seluruh England diarah tutup kerana ia dibina menggunakan konkrit tidak selamat, kata Jabatan Pendidikan dalam satu kenyataan yang dikeluarkan, beberapa hari sebelum permulaan tahun persekolahan baharu.

Bangunan terjejas mengandungi konkrit berudara autoklaf bertetulang, atau RAAC, bahan konkrit ringan yang digunakan antara 1950-an dan pertengahan 1990-an.

Bahan ini berisiko menyebabkan bangunan runtuh.

Secara keseluruhan, 104 sekolah telah diarah menutup bangunan.

Kebimbangan mengenai konkrit telah diketahui selama bertahun-tahun, dan sekolah telah diberitahu untuk bersedia untuk kemungkinan terpaksa dipindahkan.

Kenyataan itu menyebut 156 buah sekolah disahkan telah menggunakan bahan ringan pada bangunan mereka, tetapi 52 telah mengambil langkah keselamatan untuk mengurangkan risiko.

Kerajaan berkata, ia akan bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan bagi mencari jalan penyelesaian untuk sekolah yang terjejas.

Ia kemungkinan menggunakan bangunan lain untuk kelas atau berkongsi ruang dengan sekolah lain atau, dalam beberapa kes, mendirikan bangunan sementara.

Kelas dalam talian boleh jadi pilihan terakhir, kata kerajaan.

Setiausaha Pendidikan England, Gillian Keegan berkata, kerajaan mengambil pendekatan itu demi keselamatan pelajar dan kakitangan.

“Tiada yang lebih penting daripada memastikan kanak-kanak dan kakitangan selamat di sekolah dan kolej,” kata Keegan

Bumbung sebuah sekolah rendah di tenggara England runtuh pada 2018 an didapati menggunakan RAAC pada bangunannya.

Runtuhan bumbung, yang mengandungi RAAC, berlaku pada hujung minggu dan tiada siapa yang cedera, tetapi ia menimbulkan penggera tentang potensi bahan itu ditemui di lebih banyak sekolah. – Agensi