Dr. Awang Adek Hussin (dua dari kiri) dan Rizal Nainy (dua dari kanan) menandatangani MoU mengenai pembiayaan pasaran modal untuk PKS, disaksikan oleh Azalina Adham (kiri) dan Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Pelaksanaan & Pembangunan SME Corp. Malaysia) ) Zaky Moh (kanan).

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) bersama SME Corporation Malaysia (SME Corp. Malaysia) untuk meningkatkan akses kepada pembiayaan pasaran modal bagi perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS).

MoU selama tiga tahun tersebut membuka laluan kepada kerjasama bersama dalam menyediakan saluran PMKS yang bersedia menghadapi pasaran modal, serta meningkatkan kesedaran,kesediaan kemampanan dan tadbir urus korporat mereka.

Di bawah MoU itu, SC dan SME Corp. Malaysia menyasarkan untuk mewujudkan kira-kira 200 PMKS yang bersedia menghadapi pasaran modal menjelang tahun 2026, dan untuk membiasakan kira-kira 300 PKS dengan pendedahan kemampanan dan amalan terbaik tadbir urus korporat.

Pengerusi SC Datuk Seri Dr. Awang Adek Hussin berkata, MoU itu adalah langkah penting oleh SC dan SME Corp. Malaysia ke arah menyokong pengembangan dan daya tahan PMKS, yang merupakan enjin utama pertumbuhan ekonomi.

“MoU ini sejajar dengan visi kami untuk memupuk pasaran modal yang rancak dan berdaya tahan serta memberi perkhidmatan bukan sahaja kepada syarikat besar, tetapi juga kepada perusahaan kecil,” katanya semasa menandatangani MoU itu.

“PMKS merupakan tonggak penting dalam ekonomi, menyumbang kira-kira 38% daripada KDNK Malaysia dan 48% daripada jumlah guna tenaga pada 2022. Melalui perkongsian ini, kami boleh memanfaatkan kepakaran dan sumber kami untuk membantu PMKS menangani cabaran, dengan memberi mereka akses yang lebih baik kepada pembiayaan dan dengan membina daya tahan mereka melalui pemahaman yang lebih baik dan menggabungkan amalan tadbir urus korporat dan kemampanan ke dalam perniagaan mereka,” tambahnya.

Mengulas mengenai MoU itu, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) SME Corp. Malaysia Rizal Nainy berkata, “Kedua-dua SME Corp. Malaysia dan SC komited untuk memastikan pasaran modal berdaya saing dan bertenaga, sambil akses oleh PMKS dikekal.

“Oleh itu, kerjasama ini membuka jalan ke arah kerancakan dan daya saing pasaran modal. Sebagai Agensi Penyelaras Pusat untuk pembangunan PMKS, SME Corp. Malaysia juga komited dalam memainkan peranan penting dalam menerajui agenda kemampanan untuk PMKS,” katanya.

Di samping itu, di bawah MoU itu, kedua-dua SC dan SME Corp. Malaysia juga bersetuju untuk memulakan beberapa inisiatif pembangunan bersama bagi mengukuhkan pandangan pasaran dan analisis data mengenai akses PMKS kepada pasaran modal dan untuk mengembangkan kumpulan pembiayaan pasaran modal untuk PMKS.

MoU itu ditandatangani oleh Awang Adek dan Malaysia Rizal disaksikan oleh Pengarah Urusan SC, Datin Azalina Adham dan Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Pelaksanaan &
Pembangunan) SME Corp. Malaysia Zaky Moh. – MalaysiaGazette