Travis King. foto Twitter

SEOUL – Korea Utara akan menghantar pulang tentera Amerika Syarikat (AS) Travis King, yang melarikan diri dengan melintasi sempadan dari Korea Selatan semasa lawatan pada bulan Julai lalu.

Pyongyang akan menghantarnya pulang setelah menyelesaikan siasatan, kata agensi berita negara KCNA.

Ia tidak menyatakan bagaimana, bila atau ke mana King akan diusir.

Malah, keadaan kesihatan King juga tidak didedahkan.

Pengumuman itu dibuat sebulan selepas Korea Utara mengakui telah menahannya.

Menurut KCNA, lelaki berusia 23 tahun itu mengaku telah menyeberang secara haram ke Korea Utara “kerana layanan tidak berperikemanusiaan dalam tentera AS, perkauman dan kekecewaan terhadap masyarakat AS yang tidak setara.”

“Badan berkaitan di Republik Demokratik Rakyat Korea telah memutuskan untuk menghantar pulang Travis King, yang memasuki wilayah republik itu secara haram, mengikut undang-undang republik itu,” katanya.

Berita King, seorang pakar peninjau yang telah berkhidmat dalam tentera sejak Januari 2021, tidak pernah didengari sejak dia memasuki Korea Utara.

Dia lari ke Korea Utara ketika dihantar pulang ke AS untuk dikenakan tindakan disiplin selepas menghabiskan dua bulan dalam tahanan di Korea Selatan atas tuduhan melakukan serangan.

King sedang dalam lawatan berpandu ke Zon Demiliterisasi (DMZ), yang memisahkan dua Korea, apabila dia meninggalkan kumpulan itu dan berlari melintasi sempadan.

Kedua-dua negara secara teknikalnya masih berperang selepas Perang Korea berakhir dengan gencatan senjata pada tahun 1950-an.

Puluhan ribu tentera AS kekal di Korea Selatan.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sebilangan warga Amerika yang memasuki Korea Utara secara haram, tidak termasuk mereka yang disabitkan dengan aktiviti jenayah di sana telah dibebaskan dalam tempoh enam bulan. – Agensi