Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Kesatuan Pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (IIUMSU) dan Kelab Abu Hurairah (AHC) mengecam dan mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kekejaman terhadap kucing-kucing seperti yang didedahkan di media sosial baru-baru ini.

Perbuatan penderaan ini, termasuk mengecat dan menyimbah kucing dengan cat, benar-benar memalukan dan menjijikkan.

Sebagai tindak balas langsung kepada perbuatan keji ini, IIUMSU telah segera memfailkan laporan polis, katanya susulan tular kejadian itu pada 28 September lalu di media sosial.

“Kami amat kesal dengan laporan ini, dan memberi jaminan bahawa Komuniti UIAM akan mengambil tindakan segera dan agresif untuk menangani isu ini.

“Kami secara aktif terlibat antara satu sama lain, bersama Pengetua Mahallah Ali, untuk melancarkan siasatan menyeluruh ke atas insiden ini,” kata kesatuan itu dalam kenyataan di sini.

Menurutnya, kes penderaan kucing baru-baru ini, khususnya di sekitar Mahallah Ali, bukan sahaja kejam tetapi juga melanggar Seksyen 29 Akta Kebajikan Haiwan 2015.

Pesalah di bawah seksyen ini boleh dikenakan denda antara RM20,000 hingga RM100,000 dan/atau sehingga tiga tahun penjara.

Tambahan pula, Pengetua Mahallah Ali telah bersetuju untuk menjalankan pemeriksaan mengejut yang disasarkan di kawasan sekitar untuk mengenal pasti dengan pantas pihak yang bertanggungjawab terhadap perbuatan keji ini.

Kelab Abu Hurairah (AHC) juga mengambil langkah proaktif dengan cuba memindahkan kucing yang terjejas ke lokasi yang lebih selamat, memastikan kesejahteraan haiwan ini.

IIUMSU menambah, perbuatan kezaliman ini sangat bertentangan dengan nilai dan prinsip yang dipegang oleh UIAM, khususnya konsep “Rahmatan Lil ‘Alamin” – belas kasihan dan belas kasihan untuk semua.

“IIUMSU dan AHC, amat menegaskan komitmen kami untuk mengekalkan persekitaran yang selamat dan berperikemanusiaan untuk semua makhluk hidup di dalam kampus kami.

“Kami menyeru setiap warga UIAM supaya berwaspada dan melaporkan sebarang aktiviti yang mencurigakan berkaitan penderaan haiwan dengan segera.

“Marilah kita bersama-sama memastikan mereka yang bertanggungjawab atas perbuatan keji ini dibawa ke muka pengadilan dengan kadar segera,” ujarnya. – MalaysiaGazette