bursa ringgit
Bursa Malaysia

KUALA LUMPUR – Pelabur asing telah kembali ke Bursa Malaysia selepas membeli ekuiti domestik sebanyak RM10.2 juta minggu lepas, menandakan kemunculan semula mereka selepas dua minggu berturut-turut menjadi penjualan bersih.

Ia adalah minggu dagangan bercampur-campur, dengan aliran masuk asing hanya pada hari Selasa dan Khamis, kata MIDF Research.

Kebanyakan aliran masuk berlaku pada Khamis sejumlah RM118.0 juta sehari sebelum pengumuman Belanjawan 2024.

Pada hari tersebut, sektor utiliti mengalami aliran masuk tertinggi sebanyak RM70.0 juta, dengan pelabur asing menunjukkan minat terhadap saham seperti
sebagai Tenaga Nasional (RM24.6 juta), YTL Power (RM21.5 juta) dan YTL Corporation (RM17.1 juta).

Setakat ini, pelabur asing telah menjual bersih sejumlah RM3.12 bilion di Bursa Malaysia.

Tiga sektor teratas dengan aliran masuk asing bersih ialah utiliti (RM221.5 juta), teknologi (RM62.0m) dan produk & perkhidmatan perindustrian (RM43.9 juta), manakala tiga sektor teratas dengan aliran keluar asing bersih ialah produk & perkhidmatan pengguna (-RM130.4 juta), penjagaan kesihatan (-RM103 juta) dan perkhidmatan kewangan (-RM60.0 juta).

Firma penyelidikan itu berkata, pelabur institusi tempatan terus membeli ekuiti domestik untuk minggu kedua berturut-turut, dengan jumlah belian bersih RM136.9 juta.

Kadar ini jauh lebih rendah berbanding RM1.05b minggu sebelumnya.

Tahun setakat ini, institusi tempatan telah membeli bersih RM3.77b ekuiti.

Menurutnya, pelabur runcit beralih menjadi penjual bersih ekuiti domestik, dengan jumlah jualan bersih RM147.1 juta, menandakan pembalikan daripada pembelian bersih dua minggu berturut-turut.

Setakat ini, peruncit telah merekodkan jualan bersih berjumlah RM655.3 juta.

Dari segi penyertaan, terdapat penurunan dalam purata volum dagangan harian (ADTV) secara keseluruhan iaitu pelabur runcit sebanyak -1.6%, institusi tempatan (-13.0%) dan pelabur asing (-4.6%). – MalaysiaGazette