Foto Instagram Zizi Kirana.

KUALA LUMPUR – Memilih kelompok rakan dan orang sekeliling yang betul adalah cara penyanyi Zizi Kirana kekal istiqamah dalam penampilannya itu.

Kata Zizi atau Nur Fazelah Mad Tahil, 38, dia juga sentiasa mendapatkan bimbingan orang-orang yang arif dalam bidang agama supaya perjalanan hijrahnya itu tidak terpesong.

“Ketika bercakap dalam mana-mana majlis sebelum ini ramai yang bertanya tentang istiqamah tetapi soalan itu susah saya nak jawab.

“Cuma saya sentiasa dapatkan tunjuk ajar ustazah dan mereka kata pilih circle yang betul. Cari orang sekeliling yang sama-sama mahu menuju jalan kebaikan tapi ingat itu bukan bermakna kita membuang kawan-kawan lama.

“Persekitaran kita memainkan peranan untuk terus kekal. Sebenarnya takut juga andai saya tidak istiqamah,” katanya memetik laporan mStar.

Zizi bagaimanapun berkata itu bukanlah bermaksud dia menjauhi rakan-rakan industri yang masih belum mengenakan hijab.

Dalam pada itu, Zizi turut meluahkan rasa syukur kerana hatinya tidak pernah sedikit pun terdetik untuk membuka tudung selepas tampil dengan imej itu sejak hujung tahun 2021.

Malah suaminya iaitu pelakon Yusuf Bahrin juga menjadi penguat semangat untuknya sama-sama mendalami ilmu agama.

“Syukur setakat ini tidak pernah lagi terdetik nak buka tudung. Suami pun selalu ingatkan saya dan kami sama-sama dekatkan diri dengan agama.

“Saya sentiasa ingat niat awal saya berhijrah dahulu. Benar ada ketika kita lalai dan sebab itu saya selalu ingat apa yang membuatkan saya terdetik untuk hijrah,” ujarnya.

Menyedari dirinya tidak boleh lari daripada imej seksi sebelum ini, Zizi menganggap apa yang berlaku sebelum ini sebagai pengajaran dan proses kematangan dirinya.

“Kisah dahulu semua sudah lepas, saya jadikan pengajaran. Itu juga satu proses Allah telah aturkan untuk saya menjadi Zizi Kirana seperti hari ini.

“Yang buruk sebelum ini adalah perbuatan saya sendiri,” luahnya. – MalaysiaGazette