Tentera rejim Zionis melancarkan serangan di udara dan darat ke atas Palestin. Foto Anadolu Agency

RAMALLAH – Israel menahan sekurang-kurangnya 55 rakyat Palestin di Tebing Barat pada awal pagi Sabtu, menjadikan jumlah tahanan Palestin kepada 2,040 sejak konflik meletus bulan lalu, kata sebuah pertubuhan bukan kerajaan tempatan.

“Tentera Israel menahan sekurang-kurangnya 55 individu, termasuk dua wanita, antara malam Jumaat dan pagi Sabtu dari bandar dan pekan di Tebing Barat, termasuk Baitulmaqdis Timur,” kata Palestinian Priosoners Society dalam satu kenyataan.

Daripada jumlah itu, 25 orang adalah dari kem pelarian Al-Fawwar di Gabenor Hebron di bahagian selatan Tebing Barat yang diduduki.

“Jumlah tahanan di Tebing Barat kini telah melebihi 2,040 rakyat Palestin sejak 7 Oktober, dan penahanan ini disertai dengan penganiayaan sistematik terhadap tahanan dan keluarga mereka,” tambah NGO itu.

Keganasan di Tebing Barat telah meningkat selepas Israel melancarkan serangan udara dan darat ke atas Gaza, sebagai tindak balas terhadap serangan mengejut 7 Oktober oleh kumpulan Palestin Hamas.​​​​​​​

Sebelum 7 Oktober, bilangan rakyat Palestin yang ditahan di penjara Israel adalah sekitar 5,200, termasuk lebih 1,000 yang ditahan di bawah dasar penahanan pentadbiran yang terkenal tanpa pertuduhan atau perbicaraan. – Agensi