Dr Mohamad Zabidi Ahmad

KUALA LUMPUR – Institut Akauntan Malaysia (MIA) mengumumkan pemilihan Datuk Seri Dr Mohamad Zabidi Ahmad sebagai presiden baharu dan Saniza Said sebagai Naib Presiden MIA.

Pelantikan mereka berkuat kuasa mulai 1 Disember 2023.

MIA berkata, Zabidi menggantikan Datuk Bazlan Osman, yang tamat tempoh perkhidmatannya pada 30 November 2023.

Zabidi telah dilantik sebagai ahli Majlis MIA pada 15 Disember 2022, bakal membawa banyak pengalaman dalam perbankan dan kewangan Islam kepada peranan kepimpinan kanan ini, yang dijangka mengukuhkan advokasi MIA mengenai kewangan Islam dan agenda ESG & kemampanannya dalam kalangan yang lain.

Pada masa ini, beliau ialah Penasihat Strategik Kanan & Ketua Perwakilan Serantau untuk Malaysia dan SEA di DDCap Limited.

Beliau sebelum ini adalah Pengarah Urusan Kanan dan Ketua Serantau, Perbendaharaan Islam, Perbendaharaan dan Pasaran, Perbankan Borong Kumpulan, Kumpulan CIMB.

Zabidi bertanggungjawab membangunkan francais Perbendaharaan Islam untuk Kumpulan CIMB di peringkat serantau termasuk United Kingdom, Singapura, Indonesia, Brunei dan Thailand sejak 2006.

Secara keseluruhan, beliau mempunyai lebih 38 tahun pengalaman dalam industri perbankan termasuk pengalaman 19 tahun dalam Perbendaharaan Kumpulan (konvensional & Islam), korporat (deposit, pelaburan, penyelesaian pelanggan), antara bank, pemasaran, pendapatan tetap dan derivatif, pembangunan dan penstrukturan produk.

Zabidi memiliki Ijazah Kedoktoran dalam Pentadbiran Perniagaan dari Othman Yeop Abdullah Graduate School of Business (OYAGSB), Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Ijazah Sarjana Muda Perakaunan dengan Kepujian dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Beliau baru-baru ini menamatkan Program Kepimpinan Eksekutif Oxford di Sa’id Business School of Oxford University. Beliau juga diperakui dalam Pemimpin Kewangan Mampan oleh Institut Kepimpinan Mampan Universiti Cambridge.

Saniza Said merupakan seorang pengamal awam yang berpengalaman, dipilih sebagai ahli Majlis MIA pada 26 September 2022.

Beliau kini merupakan rakan kongsi audit Saniza & Co, dengan lebih daripada 25 tahun pengalaman dalam audit, cukai dan perundingan perniagaan.

Saniza merupakan ahli Institut Akauntan Malaysia dan memiliki Ijazah Sarjana Muda Perakaunan dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Ijazah Sarjana Pentadbiran Perniagaan dari Universiti Sains Malaysia. – MalaysiaGazette