Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) mengeluarkan amaran ribut petir, hujan lebat dan angin kencang yang dijangka berlaku di beberapa negeri hari ini sehingga pukul 6 petang.

MetMalaysia dalam kenyataan dikeluarkan pada jam 1.55 tengah hari memaklumkan, antara negeri terbabit adalah Perak meliputi Kerian, Larut, Matang Dan Selama, Manjung, Kinta, Perak Tengah, Kampar, Bagan Datuk, Hilir Perak, Batang Padang dan Muallim dan Pahang pula merangkumi Tanah Tinggi Cameron, Lipis, Raub, Bentong, Temerloh, Maran dan Bera.

Selain itu, Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, Negeri Sembilan (Jelebu, Seremban dan Port Dickson) serta Johor (Kluang, Pontian, Kulai dan Johor Bahru) dijangka keadaan cuaca yang sama.

Kawasan di Sarawak melibatkan Sri Aman, Betong, Sarikei, Sibu, Mukah (Tanjung Manis dan Mukah), Kapit (Song), Bintulu (Tatau) dan Miri (Miri) manakala Pantai Barat (Ranau), Tawau (Tawau dan Lahad Datu), Sandakan (Telupid, Kinabatangan, Beluran dan Sandakan) dan Kudat pula terlibat di Sabah.

Katanya, amaran dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda menunjukkan ribut petir dengan intensiti hujan melebihi 20 mm/jam yang hampir atau dijangka berlaku melebihi sejam.

Jelas kenyataan itu, amaran ribut petir adalah amaran jangka pendek yang sah dalam tempoh tidak melebihi enam jam untuk satu-satu keluaran. – MalaysiaGazette