Askar Israel yang beroperasi di Gaza

TEL AVIV – Rakyat Israel dilaporkan dalam kebimbangan berikutan jangkitan kulat telah membunuh seorang askar zionis yang beroperasi di Gaza akan merebak ke negara itu.

Insiden itu mencetuskan kebimbangan kepada penduduk  kemungkinan wabak lain dari Gaza yang tercetus akibat perang juga akan merebak ke kawasan mereka.

Pakar awam yang bercakap dengan The Times of Israel memberi amaran kes jangkitan kulat yang berpotensi membawa maut dan penderitaan serius lain di kalangan tentera tidak dilaporkan.

Semua hospital Israel telah merekodkan peratusan besar tentera yang cedera kembali dengan jangkitan tahan antimikrob yang serius yang mereka alami melalui sentuhan dengan tanah yang tercemar di Gaza.

Peperangan antara Israel dan Palestin telah membawa kepada kemusnahan sebahagian besar Gaza dan pemindahan dalaman sebahagian besar penduduknya mengakibatkan apa yang digambarkan sebagai krisis kemanusiaan bagi rakyat yang kini tinggal dalam runtuhan dan khemah pelarian.

Masih terdapat mayat yang tidak dapat dibawa keluar daripadan runtuhan bangunan yang telah dibom oleh Israel selain sistem pembentungan dan saliran yang musnah sama sekali.

Keadaan itu telah membawa kepada wabak pelbagai penyakit, yang berpotensi mengancam kesejahteraan ratusan ribu tentera Israel yang bertempur di Gaza yang akhirnya boleh menimbulkan masalah untuk kesihatan awam di Israel.

Pejabat Jurucakap Pasukan Pertahanan Israel memberitahu The Times of Israel, tidak ada wabak penyakit berjangkit dalam kalangan tentera IDF.

Bagaimanapun, pakar kesihatan awam memberi amaran bahawa ia mungkin hanya dalam masa yang singkat sebelum beberapa atau semua penyakit di Gaza memasuki Israel melalui tentera yang pulang atau sebaliknya.

Prof. Nadav Davidovitch, ahli epidemiologi yang mengetuai Ben-Gurion Universiti Fakulti Kesihatan Awam Negev berkata,  kewujudan bakteria yang sangat tahan lasak di Gaza telah didokumentasikan dengan baik hasil penyelidikan bersama Israel-Gazan.

Hospital Gaza adalah sarang untuk pepijat super itu.

Sebelum perang, pesakit Gaza membawa mereka ke hospital Israel apabila mereka datang untuk pembedahan dan rawatan kadangkala menyebabkan wabak serius di wad.

“Hanya untuk menjadi jelas — tentera IDF yang cedera tidak dirawat di hospital Gaza. Mereka mendapat jangkitan ini kerana bakteria, kulat atau parasit ini berada di dalam tanah atau lumpur di Gaza tempat mereka berbaring sehingga mereka dipindahkan. Mereka mempunyai luka yang dalam dan terbuka yang dijangkiti mikrob,” jelas Davidovitch.

Sebelum ini, media Israel melaporkan, seorang askar dibawa ke Pusat Perubatan Assuta Ashdod dua minggu lalu dengan kecederaan parah anggota badan.

Walaupun beliau mendapat rawatan yang menyeluruh sepanjang masa namun kulat yang dijangkiti rintang sebarang ubat dan askar itu meninggal dunia. – Agensi

2 Komen

  1. alhmdulah skrg bala tentrea Allah swt sudah mulai turun ke Gaza untuk menyerang Dan menghapuskan kesemua tentera IDF zionis Israel laknatullah ini lah balasan untuk IDF yg membunuh sipil palestin amin3 yrb

Comments are closed.