Dorival Junior. Foto Sky Sports.

LONDON – Jurulatih Sao Paulo FC, Dorival Junior akan menjadi jurulatih baharu pasukan kebangsaan Brazil, katanya di media sosial.

“Impian yang menjadi kenyataan,” tulisnya ringkas di platform X.

Sebelum ini, Fernando Diniz dipecat daripada tugas membimbing juara dunia lima kali itu berikutan beberapa siri kekalahan.

Nama Junior menjadi sebutan sejak beberapa hari untuk mengambil alih pasukan Brazil yang sedang terumbang-ambing.

Bagaimanan Konfederasi Bola Sepak Brazil (CBF) belum lagi mengesahkan pengumuman itu.

Dorival, 61, yang melatih Flamengo meraih dua gelaran utama pada 2022 – Copa do Brasil dan Copa Libertadores sebelum menyertai Sao Paulo, di mana dia terus merangkul trofi.​

Selecao bergelut dengan beberapa siri kecederaan, termasuk bintang Neymar, yang mengalami kecederaan ligamen lutut ketika tewas 0-2 kepada Uruguay Oktober lalu dan dijangka diketepikan selama berbulan-bulan.

Di bawah Diniz, Brazil mengalami tiga kekalahan berturut-turut dalam kelayakan Piala Dunia, termasuk perlawanan menentang Uruguay dan kekalahan memalukan 0-1 di laman sendiri kepada musuh ketat Argentina pada November.

Brazil kini berada di tempat keenam dalam kelayakan Piala Dunia 2026 Amerika Selatan kedudukan terakhir untuk kelayakan automatik dari benua itu. – Agensi