Pelakon Bollywood, Sunil Shetty (tiga kanan), Pengarah Urusan Men'ate Steak House, Syed Ashraf (3 kiri), Pengarah Urusan Serai Sdn Bhd, Najib (tengah) pada Sidang Media gabungan restoran Men'ate dan restoran Copper Grillhouse di Copper Grillhouse, Taman Tun Dr Ismail Kuala Lumpur. Foto SYADILA AMARI, 27 JANUARI 2024.

PETALING JAYA – Restoran lagenda India, Copper Chimney melebarkan sayap ke Malaysia apabila membuka cawangannya di Taman Tun Dr Ismail (TTDI) di sini baru-baru ini.

Dimiliki oleh Kumpulan K Hospitality, pembukaan premis baharunya yang dinamakan Copper Grillhouse merupakan sebuah daripada jenama Utara India yang memenangi pelbagai anugerah.

Baru-baru ini, pembukaan restoran itu dihadiri oleh pelakon Bollywood terkenal, Sunil Shetty yang juga aktor zaman 1990-an.

Pelakon Bollywood, Sunil Shetty bercakap pada Sidang Media mengenai restoran gabungan Men’ate dan restoran Copper Grillhouse di Copper Grillhouse, Taman Tun Dr Ismail Kuala Lumpur. Foto SYADILA AMARI, 27 JANUARI 2024.

Me’nate dan Kumpulan Serai telah bekerjasama untuk membawa jenama ikonik itu menerusi warisannya yang kaya dengan perisa asli India, rempah ratus dan resipi berusia lebih 50 tahun itu negara ini.

Ditubuhkan pada tahun 1972 oleh J. K Kapur, jenama tersebut menawarkan pelbagai perisa masakan India yang menarik dengan memori dan kenangan zaman dahulu dalam masakan mereka.

Jenama yang memenangi pelbagai anugerah itu adalah perintis dalam masakan India dengan resipi ikonik dan layanan mesra seperti matlamat J.K Kapur sejak 1972.

Sidang Media restoran gabungan Men’ate dan restoran Copper Grillhouse menampilkan pelakon Bollywood, Sunil Shetty di Copper Grillhouse, Taman Tun Dr Ismail Kuala Lumpur. Foto SYADILA AMARI, 27 JANUARI 2024.

Daripada tandoori yang dibuat khas kepada campuran rempah rahsia yang diturunkan sejak tiga generasi – setiap perincian Copper Chimney adalah penghormatan kepada pesona India yang tidak berbelah bahagi.

Setiap satu hidangan disusun dengan rempah-rempah pilihan sendiri yang diperoleh daripada ladang terpilih dan disediakan menggunakan teknik masakan India klasik yang telah disempurnakan oleh cef pakar mereka ‘Ustaz’ selama ini.

Hari ini, jenama itu sudah berada di barisan hadapan dalam bidang kulinari India merentasi India, United Kingdom dan Timur Tengah.

Kini, dalam usaha Copper Grillhouse meluaskan jejaknya ke seluruh dunia, ia tiba di Malaysia dengan memperkenalkan cawangan restoran yang menyerap intipati cerobong tembaga yang asli bersama-sama dengan tawaran istimewa baharu untuk pasaran Malaysia.

Pengkhususan dalam gril tandori, nasi beriani aromatik dan klasik Copper Chimney seperti Roti Kadak Roomali, Burrah Lamb Chops dan banyak lagi. Copper Grillhouse menjanjikan pengalaman kulinari rasa India yang asli.

Menariknya, dari inspirasi kepekaan dekorasi seni, bahagian dalam Restoran Copper Grillhouse menyepadukan tembaga aksen dengan ton kayu asli dan rotan tanah.

Diselit oleh warna yang bertenaga dan dedaunan yang disusun rapi, gabungan ini memuncak dalam estetika yang memancarkan kehangatan.

Dengan ruang makan yang tersusun, Copper Grillhouse termasuk ruang jamuan yang luas untuk acara bersama-sama dengan ruang makan peribadi di tingkat satu memastikan suasana yang sempurna untuk keperluan makan dan acara anda.

Menu pencuci mulut menampilkan resipi signatur Copper Grillhouse Kadak Roomali – roti nipis sapu tangan yang segar dihidangkan dengan pilihan chutney dan Chandni Chowk Chaat – kacang ayam, kentang berempah dan yogurt segar dengan chutney manis dan pedas.

Rahsia masakan dipelihara sejak tiga generasi dan diperhalusi selama lima dekad, kekal tidak berubah dan memberikan pengalaman merasai makanan India yang tidak dapat dilupakan dengan kehangatan yang sama seperti yang dibayangkan oleh pengasasnya. – MalaysiaGazette