Penduduk Palestin menyembahyangkan jenazah yang syahid akibat serangan Israel.

GAZA CITY – Angka kematian rakyat Palestin akibat serangan maut Israel di Semenanjung Gaza telah meningkat kepada 26,637 sejak 7 Oktober.

Jurucakap Kementerian Kesihatan di kawasan itu, Ashraf al-Qudra berkata, serangan Israel telah membunuh 215 orang dan mencederakan 300 yang lain dalam tempoh 24 jam yang lalu.

“Ramai orang masih terperangkap di bawah runtuhan dan di jalan raya dan penyelamat tidak dapat menghampiri mereka,” tambahnya.

Sekurang-kurangnya 65,387 orang lain telah cedera dalam serangan itu, kata Ashraf al-Qudra memberitahu sidang akhbar di bandar Rafah pada Isnin.

Menurut media, sebuah rumah dibom di kawasan kejiranan Al-Jeneina di tengah Rafah. Sasaran yang tidak ditentukan telah dibom di kem Nuseirat dengan tembakan meriam berterusan.

Masjid Al-Farouq di kem pelarian Khan Younis juga menjadi sasaran pengeboman dengan tembakan kuat berterusan.

Pertempuran dan pengeboman juga telah dilaporkan di kawasan Batn al-Sameen dan kejiranan Al-Amal Khan Younis.

Pada Isnin, Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin (PRCS) berkata bahawa tiga orang terbunuh dan empat cedera ketika mereka cuba memindahkan seorang wanita dari Hospital al-Amal.

Agensi berita Palestin, Wafa, melaporkan bahawa berpuluh-puluh wanita dan kanak-kanak telah melarikan diri dari tempat perlindungan UNRWA di Bandar Gaza selepas ia diserbu oleh tentera Israel.

Tentera Israel menangkap berpuluh-puluh lelaki yang berlindung di kemudahan UNRWA, dengan wanita dan kanak-kanak dilaporkan ditahan di dalam oleh tentera manakala lelaki dibawa pergi, menurut laporan saksi yang diberitahu kepada Wafa.

Wanita dan kanak-kanak yang kehilangan tempat tinggal telah mencari perlindungan di Hospital Baptist di tengah-tengah serangan berterusan Israel dan tembakan artileri ke kawasan barat bandar itu, lapor Wafa. – Agensi