Api menjulang akibat ledakan bom yang digugurkan tentera AS, UK di Yaman

SANAA – Amerika Syarikat (AS) dan sekutunya dilaporkan melakukan serangan di beberapa kawasan dalam ibu negara Yaman iaitu di wilayah Attan, al-Nahdin dan al-Hafa.

Menurut Al Mayadeen, kedua-dua negara turut melakukan 11 serangan udara di daerah Maqbanah dan Haifan yang terletak di pinggir barat dan selatan Taiz, di barat daya Yaman.

Tentera peceroboh turut melakukan tiga serangan udara yang menyasarkan daerah al-Lahiya dan al-Salif, yang terletak di utara kota pantai Hodeidah di Laut Merah.

Selain itu, tujuh serangan dilaporkan di kawasan al-Jar di Daerah Abs dalam Gabenor Hajjah, yang terletak di barat laut Yaman.

“Selain Sanaa, pencerobohan Amerika-British telah melakukan lebih daripada 22 serangan udara yang menyasarkan gabenor Hajjah, Dhamar, dan al-Bayda,” lapor agensi berita itu.

Sebelum ini CNN melaporkan, pegawai Amerika telah mengesahkan bahawa Amerika Syarikat, dengan kerjasama tentera British, menyasarkan 30 lokasi di Yaman.

Awal hari ini, pesawat pejuang melakukan tiga serangan udara di bahagian timur bandar Saada di utara Yaman pada subuh pada hari Sabtu, menandakan pencerobohan baru Amerika-British terhadap Yaman.

Sementara itu Jabatan Pertahanan AS berkata, serangan ke atas Yaman merupakan mesej kepada negara itu yang menyerang kapal dagang yang mempunyai kaitan dengan Israel di Laut Merah.

AS menegaskan bahawa serangan udara terbaru ke atas Yaman mencerminkan konsensus antarabangsa yang semakin meningkat mengenai keperluan untuk menentang serangan Houthi.

“Sekarang lebih 30 serangan Houthi ke atas kapal komersial dan kapal tentera laut sejak pertengahan November merupakan cabaran antarabangsa,” kata Jabatan Pertahanan AS dalam satu kenyataan.

“Mengiktiraf konsensus luas masyarakat antarabangsa, gabungan negara-negara yang berfikiran sama kami komited untuk menegakkan perintah berasaskan peraturan terus berkembang.

“Kami tetap komited untuk melindungi kebebasan pelayaran dan perdagangan antarabangsa dan memastikan Houthi bertanggungjawab atas serangan haram dan tidak wajar mereka ke atas kapal perkapalan dan tentera laut komersial.”

AS mendakwa selain UK, serangan itu mendapat bantuan Australia, Bahrain, Kanada, Denmark, Belanda dan New Zealand.-Agensi