Khaw Kok Chin.

BUTTERWORTH – Polis Pulau Pinang mengambil tindakan menukarkan seramai 90 anggota Unit Kereta Peronda (MPV) dan Unit Rondaan Bermotosikal (URB) yang berkhidmat lebih enam tahun ke jabatan lain dalam usaha mengurangkan kes salah laku dalam kalangan warganya.

Tindakan itu dibuat susulan kejadian lima anggota polis dipercayai terbabit kes pemerasan seorang pekerja kilang di Jalan Permatang Tinggi, Bukit Mertajam, dekat sini, pada 1 Februari lalu.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Khaw Kok Chin berkata, tindakan drastik itu akan dibuat dalam masa terdekat bagi memastikan masyarakat terus yakin dengan pihak polis.

“Setakat ini, kita sudah kenal pasti seramai 90 anggota yang kerja lebih enam tahun di unit MPV, URB dan kita kini dalam perancangan untuk menukarkan mereka ke jabatan lain.

Kok Chin (tengah) pada majlis pelancaran Op Selamat 21/2024 Sempena Tahun Baharu Cina Peringkat Kontinjen Pulau Pinang di Plaza Tol Sungai Dua arah selatan di sini.

“Secara keseluruhan kita mempunyai kekuatan lebih 300 anggota URB, MPV membabitkan lima daerah di Kontinjen Pulau Pinang,” katanya kepada pemberita, hari ini.

Terdahulu Kok Chin, merasmikan pelancaran Op Selamat 21/2024 Sempena Tahun Baharu Cina Peringkat Kontinjen Pulau Pinang di Plaza Tol Sungai Dua arah selatan di sini.

Media pada 3 Februari lalu melaporkan lima anggota polis Unit Kereta Peronda (MPV) termasuk seorang berpangkat Sarjan diberkas selepas dipercayai terlibat dalam kes peras RM4,500 daripada pekerja kilang dalam kejadian di Jalan Permatang Tinggi di sini.

Masing-masing berusia antara 24 hingga 48 tahun yang berkhidmat di Ibu Pejabat Daerah Seberang Perai Tengah (SPT) itu ditahan pada 2 Februari selepas lelaki berusia 27 tahun itu membuat laporan berhubung kejadian itu. – MalaysiaGazette