Muhyiddin Yassin

KUALA LUMPUR – Mahkamah Sesyen hari ini membenarkan permohonan Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi mendapatkan pasport antarabangsa buat sementara untuk ke Bangkok, Thailand bagi menghadiri acara pembukaan restoran masakan Thai milik rakannya, pada 15 Feb ini.

Hakim Azura Alwi yang memutuskan demikian membenarkan pasport dipulangkan sementara kepada bekas perdana menteri itu bermula hari ini hingga 23 Feb.

Azura berkata mahkamah mendapati walaupun pemohon dikenakan sekatan, jaminan dan syarat jaminan tetapi tidak wajar dihalang daripada menjalani kehidupan dan tanggungjawabnya seperti biasa selagi mana beliau tidak disabitkan dan didapati bersalah bagi pertuduhan yang dihadapinya.

“Mahkamah juga mendapati tiada bukti pemohon mempunyai risiko untuk melarikan diri,” katanya pada prosiding yang turut dihadiri Timbalan Pendakwa Raya Noralis Mat dan peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili Muhyiddin.

Menurut Azura, mahkamah bersetuju bahawa tujuan utama jaminan diberikan adalah untuk memastikan kehadiran Muhyiddin ke mahkamah bagi menjawab pertuduhan ke atas dirinya dan antara tujuan pasport diserahkan kepada mahkamah sebagai syarat jaminan adalah untuk mengenakan sekatan pergerakan ke atas pemohon sehingga kes terhadapnya dilupuskan.

“Walaupun mahkamah bersetuju alasan perjalanan pemohon bukan satu keperluan mendesak, mahkamah mempunyai budi bicara yang luas dan boleh digunakan setelah mengambil kira dan mempertimbangkan segala keadaan dalam sesuatu kes,” katanya.

Presiden Bersatu itu memfailkan permohonan pelepasan sementara pasport pada 31 Jan antaranya bertujuan untuk menghadiri majis pembukaan restoran masakan Thai milik rakan rapatnya yang juga warga Malaysia.

Terdahulu, Amer Hamzah berhujah bahawa anak guamnya sanggup memberi aku janji untuk menangguhkan penerbangan ke Bangkok pada 15 Feb sekiranya pendengaran bagi permohonan pendakwaan bagi menangguhkan perbicaraan membabitkan tiga pertuduhan pengubahan wang haram berjumlah RM200 juta yang dihadapi Muhyiddin dan permohonan beliau untuk membatalkan pertuduhan berkenaan yang ditetapkan pada tarikh sama tidak selesai.

Noralis yang membantah permohonan itu berkata kesanggupan untuk menangguhkan penerbangan itu tidak dinyatakan dalam afidavit sokongan dan surat jemputan acara pembukaan restoran masakan Thai milik rakan rapat pemohon tidak dinyatakan dalam afidavit awal.

Muhyiddin, 76, berdepan dua pertuduhan menerima wang hasil daripada aktiviti haram berjumlah RM195 juta daripada Bukhary Equity Sdn Bhd yang dimasukkan ke akaun CIMB Bank milik Bersatu.

Beliau didakwa melakukan perbuatan itu di CIMB Bank Cawangan Menara KL, Jalan Stesen Sentral di sini antara 25 Feb dan 16 Julai 2021 serta 8 Feb dan 8 Julai 2022.

Muhyiddin juga dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam pada 13 Mac lepas atas pertuduhan menerima wang hasil aktiviti haram berjumlah RM5 juta dan kes itu dipindahkan ke Mahkamah Sesyen di sini untuk dibicarakan bersama.

Pada 15 Ogos tahun lepas, Mahkamah Tinggi melepas dan membebaskan Muhyiddin daripada empat pertuduhan menggunakan kedudukan untuk suapan berjumlah RM232.5 juta bagi parti Bersatu berkaitan projek Jana Wibawa.

Pihak pendakwaan memfailkan notis di Mahkamah Rayuan pada hari sama dan pendengaran kes itu ditetapkan pada 28 dan 29 Feb ini.

— BERNAMA