Keadaan di Rafah yang sesak dengan pelarian.

KAHERAH – Rundingan antara Amerika Syarikat, Mesir, Israel dan Qatar mengenai kemungkinan gencatan senjata di Gaza  berakhir tanpa kejayaan.

Menurut Al-Jazeera, Presiden Mesir Abdel Fattah el-Sisi mengadakan perbincangan dengan Pengarah Cia, William Burns dan Perdana Menteri Qatar, Sheikh Mohammed bertujuan untuk menyetujui gencatan senjata, melindungi orang awam dan menyampaikan lebih banyak bantuan ke Gaza.

Perkhidmatan maklumat negara Mesir dalam satu kenyataan di laman webnya berkata: “Kesungguhan untuk meneruskan perundingan dan penyelarasan” mengenai isu-isu utama, menunjukkan bahawa tiada kejayaan dibuat.”

Sementara itu The Times of Israel melaporkan, wakil negara itu, Ketua Mossad, David Barnea dan Pengarah Shin Bet, Ronen Bar dalam perjalanan pulang ke Israel.

Mereka berada di Mesir untuk mendengar rundingan yang dibincangkan dan tidak meletakkan sebarang tawaran baru untuk dirundingkan.

Pertemuan itu memberi tumpuan kepada rangka kerja yang digubal di Paris bulan lepas oleh Burns, David Barnea dan Sheikh Mohammed dan ketua perisikan Mesir Abbas Kamel.-Agensi