Pengarah JBPM Kuala Lumpur, Muhammad Salleh Abdul (tengah) memeriksa tahap keselamatan kebakaran perumahan awam dalam Op Sri PA di Flat Sri Sabah, Cheras hari ini.

KUALA LUMPUR – Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Kuala Lumpur menubuhkan pasukan khas bagi memeriksa keselamatan kebakaran perumahan awam di sekitar pusat bandar.

Pengarah JBPM Kuala Lumpur, Muhammad Salleh Abdul berkata, ia melibatkan sebanyak 122 blok di 24 perumahan awam berusia lebih 30 tahun yang telah dikenal pasti.

Usaha itu diambil rentetan kes kebakaran yang berlaku melibatkan lima unit rumah di tingkat 17 Blok 70 Flat Sri Sabah pada 11 Februari lalu.

“JBPM merangka tindakan ini bagi mengelak kejadian sama berulang dan pemeriksaan dibuat bermula hari ini sehingga 29 Februari terhadap perumahan awam Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) berusia lebih 30 tahun.

“Sebarang penemuan kelemahan yang kita jumpa akan diberitahu kepada DBKL dan pihak pengurusan untuk tindakan segera agar memenuhi keperluan minimum keselamatan kebakaran,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media pada Majlis Pelancaran Task Force Op Sri PA di Flat Sri Sabah, Cheras di sini hari ini.

Muhammad Salleh memberitahu, laporan forensik berkaitan kebakaran di Flat Sri Sabah telah siap dan akan dimaklumkan kepada umum dalam tempoh dua minggu.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Pembangunan Sosioekonomi DBKL, Ismadi Sakirin menyambut baik kerjasama dengan JBPM dalam memastikan keselamatan perumahan awam di bawah DBKL.

Beliau berkata, fokus buat masa ini tertumpu kepada perumahan berusia lebih 30 tahun dan bersedia mengambil tindakan selanjutnya mengikut laporan JBPM termasuk kesiapsiagaan penghuni dalam menghadapi sebarang insiden. – MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

Hos pemadaman api Flat Sri Sabah tidak berfungsi – Bomba