Kemusnahan teruk di Gaza

ISTANBUL – Rakyat Palestin yang kepung di Gaza terus menderita kerana dwistandard terutamanya dalam konteks hak asasi manusia,” kata menteri luar Indonesia kepada Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

“Majlis Hak Asasi Manusia harus melakukan apa yang sepatutnya: untuk menangani pencabulan hak asasi manusia yang teruk, termasuk di Gaza … termasuk di Palestin,” kata Retno Marsudi, berucap pada majlis di Geneva.

Marsudi menunding kepada Pesuruhjaya Hak Asasi Manusia PBB Volker Turk yang “tidak” merujuk kepada situasi di Gaza dalam ucapan pembukaannya ketika sesi dibuka.

“Mungkin, hanya saya terlepas,” kata Marsudi secara sinis.

Menteri Luar China Wang Yi berkata, konflik berterusan di Gaza “memang menyedihkan.”

Beliau mengimbas kembali hampir 30,000 rakyat Palestin terbunuh manakala hampir dua juta yang lain kehilangan tempat tinggal di enklaf yang dikepung sejak Israel mula mengebom Gaza pada 7 Oktober tahun lalu.

“Ia menjadi tanggungjawab seluruh masyarakat antarabangsa untuk melindungi hak asasi manusia semua kumpulan etnik dan semua orang dengan cara yang adil, sama rata dan berkesan,” kata Wang.

Beliau menambah: “Menjaga kepentingan rakyat mesti menjadi asas dan matlamat hak asasi manusia”.

Menyeru untuk “keadilan dan keadilan,” Wang berkata, negara-negara harus “berdiri menentang percubaan untuk menggunakan hak asasi manusia sebagai alasan untuk mencampuri hal ehwal dalaman negara lain atau untuk mengekang pembangunan orang lain.

“Kita harus menentang tindakan hegemonisme dan politik kuasa dan menolak politik dwistandard,” tegasnya sambil menyeru pembentukan blok kecil.

Israel telah menggempur Semenanjung Gaza sejak serangan rentas sempadan oleh kumpulan Palestin Hamas pada Oktober lalu, yang mana hampir 1,200 rakyat Israel dipercayai telah terbunuh.

Tel Aviv kini merancang serangan darat di bandar selatan Rafah yang menjadi 1.4 juta orang telah berlindung. – Agensi