Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Lonjakan ekspatriat menandakan kedudukan Malaysia sebagai destinasi pilihan untuk syarikat multinasional dan pelabur yang mencari peluang pertumbuhan dan pengembangan.

Dengan lokasi yang strategik, iklim perniagaan yang menggalakkan, dan infrastruktur yang teguh, Malaysia terus menarik pelaburan asing, memupuk persekitaran yang kondusif untuk pembangunan perniagaan.

Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) berkataa, sumbangan kolektif ekspatriat merentasi pelbagai sektor pekerjaan, pelaburan dan penggunaan dianggarkan menyumbang secara langsung dan tidak langsung sekitar 4.8 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia bersamaan RM75 bilion pada 2023.

Lonjakan ini mencerminkan daya tahan Malaysia dan potensi untuk muncul sebagai pemacu utama pertumbuhan ekonomi serantau.

Selain itu, kedatangan ekspatriat dengan pelaburan bersama pengalaman dan ekspatriat mahir dijangka memangkinkan penciptaan lebih 120,000 pekerjaan tempatan, menangani jurang kemahiran secara berkesan dan merangsang peluang pekerjaan merentasi beberapa sektor Pertumbuhan Tinggi Nilai Tinggi (HGHV).

Menurut MPC, syarikat-syarikat yang memanfaatkan proses permohonan dan kelulusan ekspatriat yang diperkemas melalui Xpats Gateway akan memperoleh manfaat yang besar.

Xpats Gateway berfungsi sebagai platform terpusat, memudahkan penyerahan dan pengesanan permohonan ekspatriat yang cekap, sekali gus mengurangkan beban pentadbiran dan meningkatkan kecekapan operasi terutama, Xpats Gateway telah menunjukkan kecekapan yang luar biasa, memproses aplikasi yang dijejaki pantas dalam masa 5 hari dan aplikasi trek biasa dalam masa 15 hari.

Proses dipercepatkan ini memastikan penggunaan bakat ekspatriat tepat pada masanya, membolehkan syarikat mencapai objektif perniagaan mereka dengan segera dan berkesan.

Sambil menggalakkan kemudahan menjalankan perniagaan, kerajaan Malaysia tetap teguh dalam memastikan integriti dan keselamatan urusan ekspatriat.

Jelasnya, mekanisme pemeriksaan dan pemantauan yang rapi disediakan untuk menjaga kepentingan negara, mengekalkan pematuhan peraturan, tanpa menjejaskan keselamatan dan integriti.

Pemantauan dan pemeriksaan berterusan terhadap ekspatriat dijalankan untuk memastikan pematuhan kepada keperluan pengawalseliaan, memupuk keyakinan pelabur dalam persekitaran perniagaan Malaysia dan memudahkan integrasi lancar tenaga kerja ekspatriat ke dalam ekonomi.

Ketua Pengarah MPC, Zahid Ismail berkata, Malaysia menawarkan persekitaran yang kondusif untuk pelaburan asing, inovasi, dan pembangunan perniagaan, dan kami bersedia untuk memanfaatkan sumbangan ekspatriat untuk terus memacu negara kita ke arah kemakmuran yang mampan”.

“Ketika Malaysia melakarkan laluannya ke arah daya tahan dan pemulihan ekonomi, sumbangan ekspatriat memainkan peranan penting dalam memacu produktiviti, inovasi dan pertumbuhan ekonomi.

“Transformasi ekonomi yang dijangkakan mengesahkan kedudukan Malaysia sebagai pemain yang dinamik dan berdaya saing dalam pasaran global, menawarkan peluang yang tiada tandingan untuk pelaburan dan kerjasama asing,” katanya. – MalaysiaGazette