Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengaminkan doa untuk palestine pada Majlis Pelancaran Misi Bantuan Kemanusiaan Malaysia ke Gaza melibatkan 100 kontena di Pangkalan Udara TUDM Subang, Selangor. Foto WAN NABIL NASIR, 23 MAC 2024.

SUBANG – Sebanyak 100 kontena seberat 1,358 tan barangan keperluan berjumlah kira-kira RM12 juta akan dihantar ke Gaza melalui Misi Bantuan Kemanusiaan Kecemasan yang digerakkan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) dan beberapa badan bukan kerajaan (NGO).

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, proses penghantaran barangan ke Mesir itu diharap lebih mudah.

“Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) komited untuk membantu MAPIM bagi penghantaran barangan yang dibeli di Mesir dan urusan untuk kerajaan dengan kerajaan (Government to Government) G to G akan diuruskan oleh PM sendiri.

“Petang ini beliau akan hubungi Presiden Mesir, Abdel Fattah El-Sisi,  untuk dapatkan persetujuan daripada Mesir bagi membantu bantuan ini sampai ke Mesir,” katanya berucap di Pangkalan Udara Tentera Udara Diraja Malaysia, di sini, hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut hadir memberi sokongan terhadap gerakan bantuan berkenaan sebelum bertolak ke Pahang.

Ahmad Zahid berkata, kini perhatian dunia tertumpu kepada kebuluran yang bakal dialami lebih sejuta penduduk Gaza seperti yang dilaporkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) baru-baru ini.

Sehubungan itu, beliau berharap bantuan daripada Malaysia khususnya badan bukan kerajaan (NGO) yang saling bekerjasama akan dapat membantu penduduk Gaza.

“Ini mengundang simpati dunia keseluruhannya malah ada PM Ireland meletakkan jawatan. Ini memperlihatkan kalau orang bukan Islam komited kita orang Islam perjuangan tidak hanya atas agama tapi atas kemanusiaan kita mesti juga turut komited sebagaimana komited MAPIM dan NGO yang berada di Malaysia. Tahniah jangan berhenti menghulurkan bantuan,” ujarnya.

Misi bantuan tersebut melibatkan bantuan barangan asas seperti tepung gandum, kotak makanan, set pembersihan diri, barangan ibu dan bayi, selimut dan khemah.

Turut hadir ketika majlis, Ketua Misi Bantuan, Sani Araby Al-Kahery merangkap Ketua Aktivis MAPIM.

Seramai 20 delegasi terlibat dalam misi berkenaan dan akan berada di Kaherah selama 10 hari bagi proses penghantaran barang ke sempadan Rafah.

Selain MAPIM, Persatuan Cinta Gaza Malaysia; Pertubuhan Glokal Malaysia dan Iman Care Malaysia turut terlibat dalam Misi Bantuan Kemanusiaan Kecemasan Malaysia ke Gaza. -MalaysiaGazette