ANKARA – Reporters Without Borders (RSF)mengutuk sekeras-kerasnya keputusan kerajaan Israel yang mengarahkan penutupan operasi Al Jazeera.

“Kerajaan Israel mengundi sebulat suara untuk menghentikan operasi Al Jazeera di Israel tanpa menyatakan bila keputusan itu akan berkuat kuasa,” kata RSF mengenai X.

RSF mengutuk sekeras-kerasnya “perundangan menindas” yang menapis saluran milik Qatar kerana liputannya mengenai serangan Israel di Semenanjung Gaza, yang telah membunuh lebih 34,600 rakyat Palestin sejak 7 Oktober tahun lalu.

Pada hari Ahad, kerajaan Israel mengundi sebulat suara mahu menutup biro Al Jazeera di wilayah itu, dengan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu mengumumkan keputusan itu dalam satu kenyataan.

Undi yang dibuat oleh Kabinet Israel selepas Parlimen meluluskan undang-undang membenarkan penutupan sementara penyiar asing yang dianggap sebagai ancaman kepada keselamatan negara semasa perang selama berbulan-bulan di Gaza.

Netanyahu mengumumkan keputusan itu di X: “Kerajaan yang diketuai oleh saya sebulat suara memutuskan: saluran hasutan Al Jazeera akan ditutup di Israel,” tulisnya.

Menteri Komunikasi Israel, Shlomo Karhi berkata, beliau telah menandatangani arahan terhadap Al Jazeera, yang akan berkuat kuasa serta-merta.

Karhi juga mengarahkan rampasan peralatan penyiaran Al Jazeera “yang digunakan untuk menyampaikan kandungan saluran”, termasuk peralatan penyuntingan, kamera, mikrofon, pelayan dan komputer riba, serta peralatan penghantaran wayarles dan beberapa telefon mudah alih.

Keputusan itu meningkatkan perselisihan lama Israel terhadap Al Jazeera, selain mengancam untuk meningkatkan ketegangan dengan Qatar, yang membiayai rangkaian media, ketika Doha memainkan peranan penting dalam usaha pengantaraan untuk menghentikan perang di Gaza.

Israel telah lama mempunyai hubungan yang sukar dengan Al Jazeera, menuduhnya berat sebelah dan bekerjasama dengan Hamas.

Namun, rangkaian yang berpangkalan di Qatar telah berulang kali menolak tuduhan itu.

Al Jazeera adalah salah satu daripada beberapa saluran media antarabangsa yang kekal di Gaza sepanjang perang, menyiarkan adegan berdarah serangan udara dan hospital yang penuh sesak, dan menuduh Israel melakukan pembunuhan beramai-ramai.

Al Jazeera mempunyai pejabat di Israel dan pasukan wartawan yang bekerja sepanjang tahun. – Agensi