NEW YORK – Harga minyak jatuh untuk hari ke-12 berturut-turut, tempoh kerugian panjang yang selepas Donald Trump mengkritik pelan Arab Saudi untuk mengurangkan pengeluaran.

Niaga hadapan di New York jatuh sebanyak 1.8 peratus dengan penurunan sebanyak 11 peratus sejak 26 Oktober.

Harga “harus lebih rendah berdasarkan bekalan!” Kata Donald Trump selepas Menteri Tenaga Saudagar Khalid Al-Falih berkata pengeluar perlu untuk mengurangkan kira-kira sejuta juta tong sehari daripada pengeluaran Oktober.

Kemerosotan dalam pasaran ekuiti Amerika Syarikat dan dolar meningkat kepada paras 18 bulan tinggi juga dipacu oleh harga minyak mentah.

Harga minyak menjunam minggu lalu berikutan kebimbangan gangguan bekalan susulan sekatan Amerika Syarikat ke atas minyak Iran, peningkatan inventori dan lonjakan pengeluaran di Amerika Syarikat.

West Texas Intermediate untuk penghantaran Disember merosot sebanyak AS$1.08 hingga AS$58.85 setong pada New York Mercantile Exchange dan diniagakan pada AS$59.09 pada 11:29 pagi di Tokyo.

Kontrak jatuh AS$0.26 sen kepada AS$59.93 pada Isnin, penutupan terendah sejak 13 Februari. Jumlah dagangan yang diniagakan sedikit di bawah purata 100 hari.

Niaga hadapan Brent untuk bulan Januari turun AS$0.70 kepada AS$69.42 setong pada pertukaran ICE Futures Europe yang berpusat di London.

Kontrak itu turun AS$0.06 sen kepada AS$70.12 pada hari Isnin, paras terendah sejak 9 April. Penanda aras global diniagakan pada premium AS$10.16 untuk WTI untuk bulan yang sama. – MalaysiaGazette