Muka surat pertama Perjanjian Riyadh Tambahan 2014. foto SaudiGazette

JEDDAH – Empat negara Arab yang menentang keganasan menjelaskan dokumen-dokumen yang diterbitkan oleh CNN, termasuk Perjanjian Riyadh 2013, Mekanisme Eksekutif dan Perjanjian Tambahan Riyadh pada tahun 2014, mengesahkan kegagalan Qatar untuk memenuhi komitmennya dan pelanggaran janji-janjinya.

Dalam satu kenyataan bersama mengenai dokumen-dokumen yang dikeluarkan oleh CNN itu, Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Bahrain dan Mesir menegaskan senarai 13 tuntutan yang dikemukakan kepada Qatar adalah untuk memenuhi kewajipan sebelum ini dan permintaan asal dinyatakan dalam Perjanjian Riyadh, Mekanisme Eksekutif dan Perjanjian Tambahan sejajar dengan semangat apa yang telah dipersetujui.

Perjanjian pertama yang ditulis tangan dan dipersetujui pada 23 November 2013, ditandatangani oleh Almarhum Raja Abdullah, Emir Kuwait dan Emir Qatar.

Perjanjian itu memaksa Qatar untuk menghentikan sokongan dan pembiayaan kepada kumpulan pengganas, menghentikan campur tangan dalam hal ehwal dalaman jiran negara Teluk dan tidak menyokong media antagonistik.

Ia juga bersetuju untuk tidak menyokong Ikhwanul Muslimin atau organisasi atau individu lain yang mengancam keamanan dan kestabilan negara-negara Teluk.

Ketiga negeri itu juga bersetuju tidak ada negara dalam Majlis Kerjasama Teluk (GCC) yang akan memberikan sokongan kepada mana-mana kumpulan di Yaman yang menimbulkan bahaya kepada negara jiran Yaman.

Dokumen kedua bertajuk “rahsia utama ” dan ditandatangani pada 16 November 2014, menambah bahawa Raja Bahrain, Perdana Menteri UAE dan Putera Mahkota Abu Dhabi sebagai penandatangan.

Para penandatangan berkomitmen untuk menyokong kestabilan Mesir dan mencegah al Jazeera sebagai platform bagi kelompok dan tokoh untuk mencabar pemerintah Mesir.

Permintaan yang paling menonjol yang dipersetujui oleh Emir Qatar pada perjanjian 2014 adalah untuk menghentikan sokongan Qatar kepada Ikhwanul Muslimin dan pengusiran semua afiliasi bukan warga negara dari Qatar.

Qatar juga berjanji tidak akan menyokong individu-individu dengan agenda berbahaya terhadap GCC dan tidak menyokong mana-mana organisasi yang berjuang melawan kerajaan yang sah di Yaman dan Mesir.

Walaupun kewujudan perjanjian itu sentiasa diketahui, butiran khusus telah dirahsiakan kerana sensitiviti dan protokol mesyuarat GCC.

Dokumen lain mendedahkan nama-nama 12 pegawai tentera Bahrain yang diberi warga negara oleh Qatar.

Salah satu klausa yang ditandatangani oleh Qatar pada Perjanjian Riyadh Tambahan 2014 adalah menghentikan semua pekerjaan dan sokongan Doha – sama ada secara langsung atau tidak langsung – profesional media dan cawangan yang mempunyai agenda anti-GCC.

Qatar juga bersetuju untuk bekerjasama dengan negara-negara GCC dalam menyokong Mesir dan mengekalkan keamanan dan kestabilannya serta secara khusus menghalang “penghinaan dari al Jazeera Media Channel dan saluran al Jazeera Mesir Live (Mubasher Misr)”.

Doha telah memutuskan untuk membubar dan menutup Mubasher Misr selepas perjanjian ditandatangani pada masa itu. – MalaysiaGazette